Ajankohtaista - Grano — 26.07.2023 — min. lukuaika
Arctic Blue Gin -pakkaus herättää asiakkaan huomion jo kaukaa
Revontulia, hologrammifoliota, haptista pintaa – näistä on palkittu Arctic Blue Gin -pullopakkaus tehty. Granolla ja Starckella oli ilo tehdä yhteistyötä, jonka lopputuloksena oli näyttävä ja inspiroiva pakkaus etiketteineen.
Ginin valmistaja Arctic Blue Beverages on suomalainen yritys, joka toivoi laadukasta ja kotimaista tekijää pakkaukselleen. Starcke, joka oli jo pitkään tehnyt yhteistyötä Arctic Blue Beveragesin kanssa, otti yhteyttä Granoon yhteistyön merkeissä.
Arctic Blue Beverages halusi pakkaukseen revontulia, joten Starcke selvitti, miten folioinnin avulla saataisiin näyttävät revontulet pakkauksen pintaan. Koska juoma oli voittanut useita palkintoja ja kultamitaleita, haluttiin pakkauskartongissa käyttää kultafoliointia teeman mukaisesti.
Pakkauksen pintaa koristaa nyt eläväiset revontulet, jotka pakkausta käännellessä liikkuvat.
– Teknisesti tämä työ oli vaativa, mutta yhdessä saimme aikaan upean pakkauksen, sanoo Starcken hallituksen puheenjohtaja Ari-Veli Starcke.
Granon tehtäväksi tuli painattaa pakkaus offsetilla neliväripainatuksella ja laittaa suojalakkaus pinnan päälle.
– Kotimaiselle laatutuotteelle tehty kotimaisessa tuotannossa, Markus lisää.
Teknisyydestään ja erikoistehosteistaan huolimatta pakkaus on täysin kierrätettävä, mikä sopii Granon ja Starcken vastuullisuusajatteluun.
Pakkaus puhuttelee asiakkaita
Ari-Veli Starcke kertoo, että ginin pakkauksesta tuli työkalu Arctic Blue Beveragesin brändille.
– Pakkauksen pitää osata puhutella ja kiinnostaa asiakkaita, Ari-Veli toteaa ja lisää:
– Kun asiakas liikkuu kaupassa, hän näkee ensimmäisenä pakkauksen. Ginipakkauksessa oleva efekti kiinnittää kyllä huomiota!
Granon tuotantojohtaja Markus Jensen-Eriksen kertoo, että pakkaus on selkeästi jo herättänyt asiakkaiden huomion.
– Muutamasta myymälästä gini oli myyty jo loppuun, hän sanoo.
Mustikkametstästä maailman markkinoille
Ginin suosio yltää kotimaan lisäksi myös ulkomaille. Sen mustikkainen maku yhdistettynä näyttävään pakkaukseen saa gininystävien päät kääntymään. Tämän vuoksi pakkauksesta ja etiketistä tehtiin erilaisia versioita maailman markkinoita ajatellen. Amerikkaan suunnatussa pakkauksessa oli Eeva Mäkisen valokuva, jonka pohjalta myös voittajapakkauksen pinta tehtiin. Arctic Blue Beveragesille oli tärkeää, että uusi pakkaus soveltuisi sekä pienempien erien tekemiseen että myös versiointiin.
Pakkauksen lisäksi etiketti on myös Granon ja Starcken välisen yhteistyön tulos.
– Pakkaus ja sen etiketti ovat todella tärkeitä tekijöitä maailmalle myydessä, tiivistää Ari-Veli.
Yhteistyö Granon ja Starcken välillä toimii
Yhteistyö oli molemmille osapuolille helppoa, sillä kaikki tiesivät osansa ja vastuunsa heti alusta asti. Lisäksi Grano ja Starcke ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään erinäisissä projekteissa.
– Tähän projektiin tarvitsimme paljon osaajia, joita löytyy sekä meiltä että Granolta, Ari-Veli kertoo ja kehuu, että Granon kanssa on ollut hauska tehdä töitä:
– Meillä on pitkä perimä Granon kanssa. Olemme tehneet Markuksen ja Mika Kaverisen kanssa pitkään töitä. Granon genetiikka muodostuu tekijöistä, jotka ovat kaikki uskomattoman taitavia.