Ajankohtaista - Grano — 12.03.2020 — min. lukuaika
Asiakas johtaa yrityksen muutosta
Kirjoitus on julkaistu 12.3.2020 Kauppalehden verkkosivustolla.
Pitääkö olla huolissaan, kun maailma muuttuu yhä nopeammin mutta vain pieni osa suomalaisyrityksistä haluaa tarttua muutoksen avaamiin kasvumahdollisuuksiin?
Syksyllä 2019 julkaistun Pk-yritysbarometrin mukaan ainoastaan yhdeksän prosenttia maamme pk-yrityksistä on voimakkaasti kasvuhaluisia. Samaan aikaan yli puolet pk-firmoista haluaa vain säilyttää nykyiset asemat tai toimii kokonaan ilman kasvutavoitetta. Vaikka itse työskentelen kohtuullisen suuressa yrityksessä, koen, että kasvuyrittäjyyden asenteen tulee näkyä vahvasti minunkin arjessani.
Pk-barometrin vastaajissa oli toki mukana paljon yhden hengen mikroyrityksiä, joissa yrittäjän selkänahasta revittävät tunnit eivät yksinkertaisesti riitä rivakkaan kasvuun. Siitä huolimatta tulos on ankea. Mukaan mahtuu myös monia isompia firmoja, joilla löytyisi kasvupotentiaalia, mutta syystä tai toisesta sitä ei saada käyttöön. Tähän haasteeseen olen itsekin törmännyt oman yhtiöni osalta, asiakastapaamisissa sekä muutaman yrityksen hallitustyöskentelyssä.
Kasvun esteenä epätietoisuus suunnasta
Väitän, että merkittävällä osalla yrityksistä yksi olennainen kasvun este on epätietoisuus oikeasta suunnasta. Ympäröivän maailman muuttuminen ei varmasti ole jäänyt missään yrityksissä huomaamatta. Ajan merkitys tuntuu kadonneen, kun kaikki nopeutuu ja erilaisia viestintä- ja asiointikanavia tulee jatkuvasti lisää. Data – rahakirstu, jonka päällä istumme – pitäisi osata hyödyntää tehokkaasti, ja toisaalta päivittäin keskusteluissa esiin nouseva vastuullisuus ohjaa päätöksentekoa yhä voimakkaammin.
Nykyisessä muutosmyrskyssä yrityksillä on paineita kehittyä samanaikaisesti moneen eri suuntaan. Silloin voi helposti mennä ajatus jumiin ja sormi suuhun. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä – kasvu ja menestys jäävät yritykseltä haaveeksi, jos tarjonta pysyy samana, vaikka maailma ympärillä muuttuu ja asiakkaiden tarpeet ja toiveet siinä mukana.
Asiakasymmärrys muutoksen johtotähtenä
Miten moneen suuntaan rönsyilevää muutosta sitten kannattaa lähestyä? Mielestäni paras keino on ottaa asiakas muutoksen johtotähdeksi. Tämä edellyttää koko organisaatiolta asiakasymmärrystä ja -empatiaa, kykyä asettua aidosti yksittäisen asiakkaan asemaan. Pitää ymmärtää, mitä asiakkaat oikeasti haluavat. Parhaassa tilanteessa ollaan, kun yrittäjämäinen asenne kattaa koko henkilöstön.
Vaikka parempi asiakasymmärrys on koko organisaation vastuulla, johdon on rakennettava strategiat ja suunnitelmat siten, että asiakkaiden muuttuvat tarpeet ohjaavat toimintaa nyt ja jatkossa. Samalla sen on tulkattava jokaiselle työntekijälle, mihin suuntaan olemme nyt menossa, miksi, mitä se tarkoittaa juuri sinun työssäsi ja miten itse tästä kaikesta hyödyt. Kasvu käynnistyy käytännössä siitä hetkestä, kun oma väki ymmärtää sekä asiakkaan tarpeita, yrityksen tavoitteita että muuttuvaa maailmaa.
Pitääkö olla huolissaan?
Mutta palataan vielä alun kysymykseen: pitääkö tästä kaikesta olla huolissaan? Ei pidä, jos yritys on jo tunnistanut muutostarpeen ja on alkanut muuttaa omaa peliään niin, että sen strategia, käytännöt ja asiakasymmärrys vastaavat paremmin muuttuvaan tilanteeseen.
Koska asiakkaat ja yrityksen kumppanit elävät suurelta osin samojen muutospaineiden keskellä, muutos voi avata uusia mahdollisuuksia liittoutua ja laajentaa yhteistyötä. Tämä näkyy meidänkin alallamme. Tuotamme palveluita asiakkaan kysynnän kasvattamiseen, ja viime aikoina olemme ottaneet hoitaaksemme myös asiakkaiden markkinointituotantoon liittyviä prosesseja. Samalla vapautamme asiakkaiden aikaa heidän oman muutoksensa ja kasvunsa kannalta olennaisempiin tehtäviin.
Mirka Airaksinen
Grano Oy
mirka.airaksinen@grano.fi
linkedin.com/in/mirka-airaksinen