Siirry suoraan sisältöön

Avidlyn ja Granon yhteistyöllä syntyivät Granon uudet sivut

Avidlyn ja Granon yhteistyöllä syntyivät Granon uudet sivut

Granon uudet sivut saivat alkunsa tarpeesta kehittää sivuja toimivimmiksi. Uusien sivujen tarkoitus oli näyttää Granolta, mutta ennen kaikkea palvella asiakasta tuomalla laaja palvelu- ja tuotekokonaisuus selkeästi esille. Grano sai apua Avidlyltä, joka lähti työstämään granolaisten kanssa Granon toiveiden mukaista, asiakaslähtöistä sivukokonaisuutta.

Tavoitteet olivat selkeät

Granon markkinointijohtaja Helena Kujanpää totesi aloittaessaan Granolla vuonna 2021, että sivuja pitäisi kehittää. Yhtä mieltä olivat muutkin granolaiset, sillä Helena kuuli useita toiveita sivujen kehittämisestä. Myöhemmin sekä Granon liiketoiminnot, että myynti olivat mukana kehitysprojektissa.

Granolla verkkosivuista vastaa markkinointitiimi. Tiimi lähti mielellään uudistamaan sivuja, sillä sivuille oli pakkautunut hajanaista tietoa.

Granon digitaalisen markkinoinnin spesialisti Erik Enroth kertoo, että sivut olivat tuolloin jo noin kuusi vuotta vanhat: 

– Olin itsekin puhunut sivustouudistuksen puolesta, koska sivujen käytettävyys oli kärsinyt vuosien varrella. Esimerkiksi sivujen hidas latautuminen, haasteet sisältöjen löydettävyydessä ja vastaavat seikat vaikuttivat suoraan muun muassa hakukoneoptimointiin ja käyttäjäkokemukseen.

Helmi-maaliskuussa vuonna 2022 projekti lähti virallisesti käyntiin, kun kilpailutus tuli päätökseen ja Avidly valittiin kumppaniksi verkkosivujen toteutukseen. Koska sivut ovat HubSpotissa, HubSpotin Global Partner Avidly oli loistava vaihtoehto työstämään Granon uusia sivuja. Työ alkoi työpajoilla, joissa muun muassa määriteltiin Granon asiakaspersoonat.

Tavoitteet olivat seuraavanlaiset:

  • Selkeämpi sivurakenne
  • Sisältöjen löydettävyys kuntoon
  • Granon äänensävy ja brändi kuuluviin
  • Granon asiantuntijuus esille
  • Mahdollisuus kehittää sivuja jatkossa nykyistä pohjaa hyödyntäen

Avidlyn Customer Growth Manager Saija Kokkonen toimi Granon sivu-uudistuksen projektipäällikkönä. Projektin läpivienti ja projektin kokonaisuus olivat hänen vastuullaan.

– Huolehdin, että työ voitiin aloittaa oikealla kokoonpanolla ja työkaluilla, Saija kertoo.

Alku vaati karsimista

Vuosien sisällä Granon sivut olivat paisuneet, joten Avidlyllä sekä Granolla oli edessään siivousurakka. Lisäksi vanha navigaatiorakenne hankaloitti sisältöjen löytämistä. Kaikki vanhan sivun sisällöt tallennettiin ja tarvittaessa myös päivitettiin uusia sivuja ajatellen.

– Avidly mietti rakennetta granolaisten kanssa, ja yhteisten workshopien jälkeen lähdimme karsimaan sisältöjä. Sisällöntuottajamme Siru Myllymäki kävi sisältöjä yhdessä Avidlyn tuottajan, Terhi Paavolan kanssa, Helena kertoo alkutilanteesta.

– Granon silloinen navigaatiorakenne oli kompleksinen. Sieltä oli hankala löytää sisältöjä, ratkaisuja ja tuotteita. Halusimme yhdessä kirkastaa visuaalista ilmettä, sekä muuttaa sivuista eri asiakkaita palvelevan sivuston, Avidlyn Inbound Marketing Designer ja AD Petra Niemi lisää.

Saija kiittääkin granolaisia hyvästä työstä sisällönsyötön suhteen:

– Granolaiset olivat vahvasti mukana. Sisällönsyöttö oli valtava työ ja jos sitä ei olisi tehty, niin ei olisi ollut mitään julkaistavaa uusille sivuille.

Avidlyn Web Developer Niina Javanainen rakensi Granon sivuja yhdessä tiiminsä kanssa.

– Tavoitteena oli helppokäyttöinen ja selkeämpi moduulikirjasto. Nyt lopputulos palvelee käyttäjää, eli Granon markkinointia, myös tulevaisuudessa, Niina avaa.

Palvelumuotoilu vaikutti kokonaisuuteen

Avidly ja Grano yhdistivät ideansa palvelumuotoilun työpajoissa. Petra kertoo, että palvelumuotoilu oli yksi merkittävin vaihe koko projektissa:

– Sillä aloitettiin navigaatiorakenteen selkiytys. Lähdimme palvelumuotoilun kautta miettimään lähestymistä Granon tuotteisiin, ratkaisuihin ja palveluihin.

– Kaiken runko oli palvelumuotoilu. Kun se tehtiin hyvin, kaikki muut asiat seurasivat sitä ja kulkivat sen ympärillä, tiivistää Niina.

– Verkkosivuprojekti on kokonaisuus, johon palvelumuotoilu kuului. Se saneli meille sen, miten verkkosivu rakentuu ja minkälaisia sisältöjä sinne tarvittiin, avaa Saija.

Yhteistyö sujui mallikkaasti

Granon markkinointiautomaation päällikkö Pekka Majaniemi kertoo, että yhteistyö Granon ja Avidlyn välillä oli toimivaa:

– Avidly otti koppia toiveistamme ja toivotut asiat myös tehtiin. Lisäksi käytänteet projektin johtamiseen molemmin puolin olivat toimivia. Lisäyksiä ja lisätoiveita tuli pitkin projektia, mutta ne otettiin hyvin vastaan, Pekka lisää.

Erik sanoo, että toiveiden esittäminen Avidlylle tuntui luontevalta: 

– Oli entuudestaan tuttuja ihmisiä, niin kommunikointi oli helppoa, ja Avidlyn päässä ymmärrettiin vaivattomasti toiveemme ja tavoitteemme verkkosivujen suhteen.

Myös avidlylaiset olivat tyytyväisiä yhteistyöhön sekä kommunikointiin:

– Aina kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan, mutta silti kaikki mukautuivat tilanteeseen kuin tilanteeseen, Petra kertoo ja lisää:

– Pystyimme yhdessä ratkomaan hankaliakin tilanteita ja yhdessä tiiminä keksimme mallit ja vastaukset.

– Kommunikointi molempien välillä sujui hyvin koko projektin ajan. Katsoimme järjestelmällisesti erilaiset ideat läpi, ja yllättävätkin ideat ja muutokset saatiin helposti ja joustavasti tehtyä, Niina kertoo.

Lopputuloksena asiakaslähtöiset sivut

Visuaalisuus, toimivuus ja asiakaslähtöisyys kohtasivat, kun uudet verkkosivut julkaistiin loppuvuodesta 2022.

Helena on tyytyväinen siitä, että Avidly otti huomioon Granon brändivärit heti alusta asti.

– Meillä Granolla oli ennen paljon mustaa ja keltaista, mutta halusimme tuoda esille nykybrändimme mukaiset värit, kuten pinkin, vihreän ja sinisen.

Lisäksi verkkosivujen tärkein tavoite onnistui, eli sivuista tuli asiakaslähtöiset ja helppokäyttöiset:

– Asiakkaalle tehtiin tuotteiden hakeminen helpoksi. Avidly osasi paketoida ratkaisumme ja tuotteemme järkeväksi kokonaisuudeksi, Pekka kertoo ja lisää:

– Nyt on mahdollistettu paljon. Runko on valmis, joten siihen on helppo rakentaa.

Erik muistelee, että edeltävillä verkkosivuilla oli teknisiä rajoitteita, joita ei voinut enää muokata ketterästi pienellä jatkokehityksellä.

– Paras mahdollinen kehitysidea heti alusta asti oli räjäyttää sivut ja luoda uutta, hän nauraa.

Sekä Grano että Avidly ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

– Lopputulema tekee ylpeäksi, sekä avidlylaiset että granolaiset ovat tehneet valtavan ponnistuksen. Kaikki voivat olla omasta osuudestaan verkkosivuilla ylpeitä, Niina toteaa.

Loppuun Helena muistuttaa:

– Granon verkkosivut eivät ole koskaan valmiit, vaan kehitämme niitä jatkossakin. Nyt kehittäminen tapahtuu varmalla pohjalla!

 

Lisää ajankohtaisia artikkeleita!  >>

Juttu on julkaistu alun perin 17.04.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.