Ajankohtaista - Grano — 26.11.2019 — min. lukuaika
Digitaalinen maailma tarvitsee asiantuntijoiden luomaa järjestystä
Data, analytiikka ja uudet teknologiset ratkaisut kykenevät tekemään yritysten toiminnasta laadukkaampaa ja ohjaamaan esimerkiksi markkinointia ja myyntiä tehokkaampaan suuntaan. Inhimillisempää ne eivät kuitenkaan osaa siitä automaattisesti vielä tehdä, pohtii Granon sisältöpalvelujen liiketoimintayksikön johtaja Petteri Ormio.
Digitaalisuus on käsite, jonka laaja-alaisuus vaatii markkinointi- ja sisältöpalvelujen ammattilaisilta entistä täsmällisempää otetta. Siitä on muodostunut ilmiö, joka houkuttelee luokseen asiantuntijoita – ja muitakin, jotka haluavat saada osansa kaikkialle leviävästä markkinasta.
Granon sisältöpalvelujen liiketoimintayksikön johtaja Petteri Ormio haluaa erottaa tositekijät helppoheikeistä.
– Alan todellisia osaajia ovat ne, jotka eivät puheissaan, markkinoinnissaan ja projekteissaan keskity digiratkaisuihin liittyvään hypeen vaan aitoihin liiketoimintahyötyihin. Hyötyjen saavuttaminen edellyttää, että sekä asiakkaita että omaa väkeä tulee ohjata oikeaan suuntaan vuoden jokaisena päivänä, Ormio linjaa.
Avainasemassa merkitys asiakkaalle
Granolla työskentelee noin 50 digiratkaisujen kehittäjää, joille digitaalisuus näyttäytyy arjessa jokapäiväisenä työnä.
– Meidän osaamisemme ytimessä ovat asiakkaiden aineistonhallinta, dokumentinhallinta, projektinhallinta, monikanavainen julkaisu ja markkinointiviestinnän tuotanto. Uusia ratkaisuja on kehitettävä usein tiukkojen aikataulujen puitteissa, ja niiden on palveltava asiakkaitamme, joilla on paljon toisistaan poikkeavia tarpeita, Ormio kertoo.
Monikymmenpäisen joukon johtaminen vaatii monenlaisia lähestymistapoja. Kaikkien työnkuva ei ole samanlainen, eivätkä myöskään tavoitteet.
– Meillä on töissä paljon erilaisia ihmisiä, ja vaikka projektit ovat vaativia, on huolehdittava siitä, että jokaisen työntekijän motivaatio pysyy korkealla. Onneksemme kasassa on todella innostunut ryhmä. Minun tehtäväni on valvoa palveluidemme strategiaa ja sitä, että menemme yhdessä ryhmämme kanssa oikeaan suuntaan. Vision kommunikointi on iso ja tärkeä osa kehittäjiemme tukiverkostoa – heidän on omin silmin nähtävä, mitä heidän työnsä asiakkaille ja Granolle merkitsee, Ormio linjaa.
Digitaalisuus hallitsee kokonaisuuksia
Granon palveluvalikoiman keskiössä ovat digitaaliset ratkaisut, jotka helpottavat asiakkaiden sisäistä toimintaa. Ratkaisujen avulla asiakkaiden liiketoimintaa saadaan ohjattua haluttuun suuntaan. Lisäksi muuttuviin markkinatilanteisiin voidaan reagoida nopeammin.
– Sellaiset palvelut, joilla voimme tehostaa asiakkaidemme sisäistä toimintaa ja nopeuttaa päätöksentekoa, ovat nykyisin avainasemassa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi palvelua, jossa asiakas antaa oman aineistonsa tai datansa meidän käyttöömme ja me hallinnoimme sitä kokonaisvaltaisesti. Julkaisemme sisältöjä eri kanavissa, mikä tuo lisäarvoa ja kustannustehokkuutta asiakkaallemme, kun sama aineisto on sisältöpalvelumme kautta jaeltavissa moniin eri suuntiin, Ormio kertoo.
Monikanavainen jakelu korostuu nyt ja jatkossa, kun asiakkaat odottavat entistä nopeampaa ja sulavampaa palvelua. Nopeutta arvostavat myös kuluttajat, jotka törmäävät aineistoihin sekä digipinnoissa että printtimateriaaleissa. Asiakaslehden lukijan ja mobiilikäyttäjän on saatava yhtä laadukas palvelukokemus, vaikka mediat ja kanavat eroavat toisistaan. Odotukset nousevat, ja niihin asiakasrajapinnassa toimivien yritysten on vastattava.
– Aineistoa on jaeltavana paljon, kun joka päivä tuotetaan ajankohtaista ja hetkessä elävää sisältöä. Se aiheuttaa asiakkaillemme haasteita, mutta monet niistä ovat ratkaistavissa. Kun aineistonhallinta ja sisällöntuotannon prosessit ovat ajan tasalla, monikanavainen viestintä tehostuu. Jokainen potentiaalinen kuluttaja tai asiakas voi näin ollen kohdata yrityksen viestinnän hänelle luonnollisessa ympäristössä, olipa kyseessä sitten printti tai digi, Ormio jatkaa.
Analytiikkaa ja kohdennusta – mitä seuraavaksi?
Vaikka markkinoinnin analytiikasta puhutaan paljon, mitattavuudessa on Ormion mielestä yhä runsaasti kehitettävää. Kamera-analytiikka ja muut teknologiset innovaatiot lisäävät mitattavuuden mahdollisuuksia esimerkiksi ulkomainonnan parissa, mutta koko totuutta ne eivät vielä kerro tehokkuudesta ja tavoittavuudesta, vaikka potentiaalisia kohderyhmiä voidaan pilkkoa yhä pienemmiksi palasiksi esimerkiksi asuinalueen ja tuloluokkien mukaan.
– Analytiikasta on paljon loistavia esimerkkejä, mutta digipintojen kokonaiskuvaa tarkastellessa on helppo huomata, että jotain puuttuu – aivan kuten printtimainonnan mitattavuudessakin. Asiakkaamme vaativat yhä parempia perusteluja sille, mistä hinta muodostuu ja kuinka hyvin kohderyhmät tavoitetaan. Niin se pitää ollakin. Kenelläkään ei ole varaa tehdä mainontaa ilman vahvaa taustatutkimusta ja kohderyhmäanalyysiä. Parhaimmillaan reaaliaikaiset tulokset ohjaavat tekemistä jo kampanjan aikana. Siksi vaikuttavuuden mittaamiseen on panostettava myös tulevaisuudessa, Ormio korostaa.
Kohdentaminen on yksi mainonnan osa-alueista, joka on kehittynyt valtavasti muutaman viime vuoden aikana. Samalla se on herättänyt keskustelun siitä, missä on kohdennetun mainonnan järkevyyden raja.