Ajankohtaista - Grano — 15.11.2024 — min. lukuaika
Elintarvikepakkaukset ja -etiketit – Ota nämä asiat huomioon pakkausvalinnoissasi
Elintarvikepakkaukset eivät ole pelkästään suojaamista varten. Onnistunut elintarvikepakkaus välittää brändin visuaalisen ilmeen ja herättää ostohalun, suojaa tuotetta, kertoo tuotteesta olennaisen ja tekee tuotteen kuljettamisesta sekä käyttämisestä helpompaa. Lisäksi materiaalivalinnat vaikuttavat vastuullisiin päätöksiin ja kestävyyteen. Granon pakkausten ja etikettien tuotelinjajohtaja Jenni Seva kertoo seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon pakkausta suunnitellessa ja valittaessa.
Pakattava elintarvike määrittää pakkauksen materiaalin
Elintarvikkeet pakataan ja säilytetään usein vaativissa olosuhteissa ja siksi on tärkeää, että pakkaukset ja etiketit kestävät kylmää ja kosteutta. Lisäksi pakkauksen ja pakkausmateriaalien on sovelluttava tuotteen käytön asettamiin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi mikroaaltouunikuumennukseen. Elintarvikkeiden kanssa kosketuksissa olevilla materiaaleilla on ratkaiseva merkitys elintarviketurvallisen pakkauksen tuotannossa.
”Materiaalit, jotka ovat kosketuksessa elintarvikkeen kanssa, eivät saa vaarantaa ihmisten terveyttä, muuttaa elintarvikkeen koostumusta tai heikentää sen aistinvaraisia ominaisuuksia”, Jenni kertoo.
Elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat materiaalit katsotaan aina EU-tasolla sekä huomioidaan myös Suomen omassa lainsäädännössä.
Etiketit ovat keskeisessä roolissa
Kun itse pakkaukseen painaminen ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista, voidaan asia ratkaista sopivan tyyppisellä etiketillä. Jenni kertoo, että elintarviketeollisuudessa etiketit tarjoavat tärkeää tietoa tuotteesta ja sen sisällöstä varmistaen samalla lakisääteisten vaatimusten noudattamisen. Etiketit kertovat kuluttajille ainesosaluettelon, allergeenit, ravintoarvot, alkuperämaan, säilytysohjeet ja parasta ennen -päiväysmerkinnät.
”Turvallisuuden lisäksi näillä tiedoilla on suuri merkitys tuotteen jäljitettävyyden kannalta”, Jenni sanoo ja jatkaa:
”Etiketit auttavat kuluttajia tekemään tietoisia valintoja, mikä on erityisen tärkeää niin ruokavalio- kuin allergiatietojenkin kannalta. Etiketteihin voidaan merkitä erityispiirteitä, kuten ”gluteeniton”, ”laktoositon” tai ”vegaaninen”. Etiketissä voi olla myös pakkauksen ja etiketin kierrätysohjeet.
Perinteisten etikettien lisäksi älykkäät etiketit, kuten QR-koodit ja RFID-tunnisteet, kasvattavat suosiotaan. Niiden avulla kuluttajat voivat skannata etiketin ja saada lisätietoja, kuten tuotteen tai ainesosien alkuperän, tuoreusasteen tai käyttöohjeet.
”Älykkäät etiketit myös helpottavat tuotteiden säilytysolosuhteiden ja varastotilanteen seuraamista”, Jenni sanoo.
Etiketeissä saa näkyä myös brändi, sillä ne toimivat visuaalisena houkuttimena.
”Etiketin ulkoasu, värit, grafiikat ja tekstin tyyli voivat olla ratkaisevia tekijöitä ostopäätöstä tehdessä, mutta ennen kaikkea visuaalisuus antaa kuvan yrityksen brändistä”, Jenni tiivistää.
Vastuullisuus ja kierrätettävyys vaikuttavat päätöksiin
Vastuullinen pakkausmateriaali kertoo tuotetta valmistavan yrityksen arvoista. Se voi toimia myyntivalttina, sillä moni asiakas tahtoo vastuullisempia vaihtoehtoja markkinoille. Kuitenkin on hyvä huomioida, että vastuullisesti tuotettu pakkaus vaatii kaikilta sen elinkaaressa mukana olevilta tahoilta toimenpiteitä.
Jenni muistuttaakin, että pakkausten valmistajien vastuulla on valita materiaali, joka kestää, on helppo kierrättää tai hävittää ekologisesti. Vastuullisia pakkausmateriaaleja kehitetään jatkuvasti:
”Vastuullisin vaihtoehto on tällä hetkellä kuitu, ja muita materiaaleja kehitetään jatkuvasti ekologisempaan suuntaan”, kertoo Jenni ja lisää:
”Materiaalien kierrätettävyydellä on erittäin tärkeä rooli pakkausten suunnittelussa ja tuotannossa.”
Entäpä muovi, jota usein käytetään tällaisessa pakkaamisessa?
”Muovilla on huono maine sen aiheuttamien ympäristöhaittojen vuoksi, mutta muovi on sinänsä erinomainen pakkausmateriaali erityisesti elintarviketeollisuudessa. Jos se kierrätettäisiin oikein, näitä haittoja voitaisiin minimoida.”
Myös etiketeissä huomioidaan vastuullisuus ja eettisyys:
”Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia eettisyydestä ja ympäristövaikutuksista. Vastuullisesti valmistetut etiketit, jotka korostavat kierrätettävyyttä, hiilijalanjälkeä, luomusertifikaattia tai Reilun kaupan merkkiä, voivat lisätä kuluttajien luottamusta kyseiseen tuotteeseen.”
Poispestävät ja linerless-etiketit ovat merkittävä kehitysaskel kiertotalouden näkökulmasta. Poispestävät etiketit mahdollistavat pakkausten helpon puhdistamisen ja uudelleenkäytön.
”Linerless-etiketit vähentävät jätettä, sillä niissä ei ole perinteistä taustapaperia eli niin kutsuttua lineria, joka jää jäljelle etikettien aplikoinnin jälkeen ja menee useimmiten poltettaviin jätteisiin. Tämä vähentää merkittävästi materiaalihukkaa tuotannossa ja logistiikassa, pienentäen samalla hiilijalanjälkeä. Näiden etikettien käyttö tukee kiertotaloutta edistämällä materiaalien uudelleenkäyttöä, vähentämällä jätteen määrää ja parantamalla kierrätettävyyttä koko tuotteen elinkaaren ajan”, Jenni kertoo.
Pakkauksessa on oltava merkinnät ja EU:n vaatimat tiedot
”Pakkauksesta pitää löytyä elintarvikekelpoisuuden täyttävä informaatio”, Jenni avaa ja lisää: ”Lisäksi kielivaatimukset ja eränumerot pitää huomioida pakkauksen merkinnöissä EU:ssa säädettyjen lakien mukaan."
Merkintöjen tulee olla siis selkeitä, helposti luettavia, hyvin havaittavia sekä ymmärrettäviä.
”Tässä kohtaa huomioidaan, esimerkiksi, minkälaista tekstityyppiä käytetään. Merkintöjen on oltava riittävän suurikokoisella fontilla ja niiden pitää pysyä kiinni pakkauksen pinnassa. Ilman pakkausmerkintöjä nykyaikainen elintarvikkeiden jakelu ei voisi toimia lainkaan”, hän sanoo.
Pakollisten merkintöjen lisäksi voidaan pakkaukseen lisätä myös vapaaehtoisia merkintöjä kuten Hyvää Suomesta -merkki tai Avainlippu.
”Parhaimmillaan nämä merkinnät helpottavat kuluttajaa valitsemaan vastuullisemmin tuotetun vaihtoehdon”, Jenni vinkkaa.
Pakkauksella herätetään huomio
Näyttävä, kiinnostava ja brändin huomioiva pakkaus vaikuttaa tuotteen myyntiin. Pakkaus herättää kuluttajan huomion ja oivaltava pakkaustoteutus voi lisätä kiinnostusta yritystä kohtaan.
”Pakkaus myy ja markkinoi tuotteen”, Jenni sanoo.
Elintarvikepakkaus ei ole siis vain suojaamista varten, vaan se voi ratkaista ostotilanteen yrityksen hyväksi. Kun kokonaisuuteen yhdistetään ulkonäkö, toimivuus, kierrätettävyys, vastuulliset materiaalit, turvallisuus ja lakipykälät, vaaditaan asiantuntevaa tahoa sekä pakkauksen ja etikettien suunnitteluun että toteutukseen.
”Aina kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Sinä tunnet tuotteesi parhaiten ja ammattilainen tietää, miten tuote kannattaa pakata”, Jenni toteaa lopuksi.