Siirry suoraan sisältöön

Granon 30 vuoden menestystarina, SokoPro, tähtää maailmalle

Granon 30 vuoden menestystarina, SokoPro, tähtää maailmalle

Yllätyksellinen Grano vie suomalaista softaa maailmalle 30 vuoden kokemuksella. Tulevaisuudessa kaikki menestyvät yritykset ovat Granon kaltaisia ohjelmistoyrityksiä, jotka eivät ole aloittaneet ohjelmistoyrityksinä, vaan ovat kasvaneet sellaisiksi vastatakseen asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin.

Kirjoitus on julkaistu 2.3.2021 Ohjelmisto- ja e-business ry:n verkkosivustolla

Markkinoinnin ja viestinnän monitoimitalo Grano määrittelee itsensä seuraavasti: toiminnan ja tekijöiden talo, ainutlaatuinen osaajayhteisö, jossa huipputeknologia kohtaa perinteisen käsityöläisyyden. Grano on mukana monen organisaation arjessa ja suuntana on tulla Suomen vaikuttavimmaksi palvelumarkkinointiyritykseksi. Grano ratkaisee tällä hetkellä 25 000 asiakkuuden viestinnällisiä ongelmia.

– Jokaisella organisaatiolla ja yrityksellä on oma brändinsä ja viestisisältönsä, jonka ne haluavat tulevan kuulluksi ja nähdyksi. Grano vie asiakkaan viestin perille asiakkaan puolesta palveluna, Granon toimitusjohtaja Pekka Mettälä kertoo.

Granon palvelukonseptiin kuuluvat aineistopankki EMMi, viestintäohjelma Viestintätyökalu, kohdennetun markkinoinnin ohjelmat Booster ja Scope (Grano Diesel) sekä projektipankki SokoPro. Näistä puhtaaksi SaaS-palveluksi hioutunut SokoPro on Granon pitkäikäisin ohjelmistoratkaisu, joka on kehitetty vastaamaan rakennustyömaiden haasteisiin ja projektien seurantaan.

Lähes 30-vuotias kehitysprojekti, joka kehittyy yhä

Soukan Kopio kehitti jo vuonna 1993 palvelun, jolla suunnittelutoimistot saivat siirrettyä modeemin yli tiedostoja printattavaksi. Työmailla tarvittiin rakennuspiirustukset säänkestävällä isolla paperilla, ja sassiin!

Hartwall Arenan rakennusurakka alkoi 1995 ja samaan aikaan McDonald’s laajensi toimintaansa Suomessa. Molempiin liittyi valtava määrä tietoa, jonka hallinta piti saada yhtenäistetyksi ja helpommaksi. Soukan Kopio, nykyisin osa 900 ammattilaisen Granoa, löi viisaat päät yhteen asiakkaiden kanssa, kartoitti tarpeita ja rohkean yhteistyön tuloksena syntyi SokoPro.

Ohjelmisto toimi odotettua paremmin ja McDonald’s pääsi aloittamaan Big Macien myynnin viikkoja etuajassa. Kun asiakkaat olivat tyytyväisiä, SokoPron tuotekehitystä päätettiin jatkaa. Sen seurauksena asiakasmäärät kasvoivat huimasti ja pian SokoProsta tuli rakennusalan ammattilaisten tunnettu ja luotettava työkalu. Puolaan SokoPro laajentui jo vuonna 1996 asiakkaan mukana. Pienen painotalon ohjelmisto on kasvanut 30 vuodessa Suomen rakennusalan suurimmaksi projekti- ja dokumentinhallintasoftaksi Granon kainalossa.

SokoPron kehitystyötä on jatkettu nykypäivään saakka asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Tietoturva, skaalautuvuus ja ketteryys otettiin huomioon digitaalisuuden kasvaessa osana arkipäivää. SokoProlle myönnettiinkin ensimmäisenä suomalaisena projektipankkina tietoturvasertifikaatti Nixun toimesta jo 2011. SokoProlla on toteutettu yli 100 000 projektia. SokoPron ekosysteemi on laaja rajapintojen ja kumppanien kautta: Ramboll (Linker), Codemill (Autodesk), Granlund Manager, Fatman, Visma (Tampuuri), Office 365.

SokoPron menestystarina jatkuu edelleen. Ohjelmistolla on nykyään noin 100 000 käyttäjää ja 18 000 päivittäistä kirjautumista. Käyttäjistä noin 10 % on ulkomailla ja Granon suuntana onkin SokoPron ja Granon palveluiden kansainvälistäminen.

– SokoPro on kehitetty asiakkaita varten. Olemme oppineet kantapään kautta, että asioita ei pidä tehdä sen takia, että meillä itsellämme olisi tarve uusiutua, vaan siksi, että teknologian ja digitalisaation kehitys luo asiakkaille uusia tarpeita, joihin he tarvitsevat ratkaisuja. Näitä ratkaisuja me kehitämme yhdessä asiakkaiden kanssa ja kehitymme itse siinä samalla, toteaa Antti Liukkonen, Granon digi- ja kehitysjohtaja.

Suuntana kansainväliset markkinat

Grano tekee omaa ohjelmistotuotantoa laajasti, ja softakehitystiimi vastaa reilusti keskikokoista suomalaista softakehitysfirmaa. Muun muassa Granon omat tehtaat ja painotuotanto pyörivät itsekehitetyillä ohjelmilla, niiden kruunun jalokivenä oma toiminnanohjausjärjestelmä GEM. Yrityskauppojen kautta Granossa oli pahimmillaan kahdeksan ERP-järjestelmää ympäri maata käytössä – kohta vain yksi ja sekin itse kehitetty.

Digitaaliset palvelut ovat integraalinen osa Granon tulevaisuutta. SaaS-palvelu SokoPro:n jatkuva kuukausittain laskutus ylittää 90 % suomalaisten SaaS-firmojen kuukausivaihdosta. Tavoitteena on, että digitaalisista palveluista kasvaa Granon graafisen teollisuuden rinnalle toinen tukijalka, ja ehkä 10–15 vuoden päästä siitä on muotoutunut Granon päätoiminta.

– Haluamme kehittää SokoPron kansainvälisyyttä osana digitaalisien palveluiden tulevaisuutta. Esimerkiksi SokoPro on jo koodattu ottamaan huomioon muun muassa EU:n vaatiman GPDR:n. Paraikaa pohdimme, miten tätä kaikkea voidaan viedä systemaattisesti Suomesta ulos. Meillä on asiakasfirmoja ja kontakteja, joiden kautta SokoPro ja muut ohjelmamme leviävät jo ulkomaille, ja Granon palvelut ovat täysin kilpailukykyisiä kansainvälisillä markkinoilla. Suomessa digipalveluiden taso on maailmanluokkaa, vaikka emme itse sitä suomalaisina aina näe. Siksi kasvamme rohkeasti ja luottavaisin mielin uusille markkinoille, kertoo Kimmo Kolari, Granon sisältöliiketoiminnan johtaja.

Kansainvälistyminen ei kuitenkaan ole pelkkä läpihuutojuttu, joka vain päätetään tehdä.

– Kansainvälistymisessä on omat haasteensa. Onko kohdemaa vielä valmis ottamaan käyttöön pitkälle edennyttä digitaalista osaamista? Millaisia käytäntöjä liittyy kohdemaan markkinointiin, kulttuuriin ja tarpeisiin? Esimerkiksi Saksa on meille hyvä kohdemaa, vaikka digitaalisesti saksalaiset ovat alalla 8 vuotta Suomea jäljessä, Kolari pohdiskelee.

Potkua kansainvälistymiseen Software from Finland -koulutuksesta

Software from Finland -koulutusohjelma on auttanut Granoa eteenpäin kansainvälistymisessä. Ohjelma on antanut Granolle paljon uusia näkemyksiä useiden asiantuntijoiden avulla, jotka ovat olleet kertomassa koulutuksessa eri maiden markkinatilanteista ja mahdollisuuksista. Koulutuksessa on myös pidetty workshoppia ja haastettu pohtimaan kansainvälistymiseen liittyviä tärkeitä asioita yrityksen itsensä kannalta muun muassa myyntisuunnitelman, rahoituksen, osaamisen, yhteistyökumppaniverkoston, tavoiteasiakkuusprofiilien, markkinointiautomaation ja viestinnän osalta.

– Grano on erityisesti arvostanut Software from Finland -koulutuksessa sen tarjoamaa verkostoa ja vertaisoppimisen mahdollisuutta toisten osallistuvien yritysten kanssa, kiteyttää ohjelmaan Granolta osallistuva SokoPro:n tuoteomistaja Rasmus Vainio.

Software from Finland -kansainvälistymisohjelma on Ohjelmisto- ja e-business ry:n palvelu jäsenyrityksille, joka on toteutettu yhteistyössä Pro Growth Consulting Oy:n kanssa.

Grano tähtää tunnetttuuteen granolaisella mentaliteetilla: tekemisellä ja ratkaisukeskeisyydellä, jossa palveluita ja ohjelmia skaalataan ja kehitetään koko ajan. Kumppanikeskeisyys ja avoin rajapinta, jossa ovia ei suljeta uusilta mahdollisuuksilta, määrittävät Granoa ja SokoPro:ta jatkossakin.

Tutustu SokoProhon >>

 
Juttu on julkaistu alun perin 17.03.2021 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.