Ajankohtaista - Grano — 8.08.2023 — min. lukuaika
Granon kotimaisuutta todentaa Avainlippu
Vuodesta 2021 alkaen Granon kaikki palvelut ja yhtiön kaikki painotuotteet ovat kuuluneet Avainlippu-tunnuksen alle. Avainlippu on osoitus Suomessa valmistetusta tuotteesta ja Suomessa tuotetusta ja työllistävästä palvelusta. Avainlippu-tuotetunnus on myös yrityksen tapa todentaa asiakkailleen ja muille sidosryhmille yhtiön vastuullista ja läpinäkyvää toimintaa sekä tukea asiakasyritysten vastuullisuutta.
– Avainlippu on luonteva osa Granon toimintaa, olemme aidosti kotimainen yritys, joka palvelee usealla paikkakunnalla ympäri Suomen. Kaikki tuotteemme valmistetaan ja palvelumme tuotetaan kotimaassa, Suomen työllisyyttä ja talouskasvua kehittäen ja kotimaisuus on myös meille tärkeä valintakriteeri. Avainlippu-tunnuksen käyttö on mahdollista asiakastuotteissamme ja tukee näin myös asiakkaidemme vastuullisuustyötä, toteaa Tytti Liven, Granon laatu- ja vastuullisuusjohtaja.
Kotimaisuuden ja vastuullisuuden merkitys historiallisen korkealla
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton mukaan lähes kaikki suomalaiset (98 %) tuntevat Avainlipun. Lisäksi 77 % suomalaisista on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti ja 41 % suomalaisista tarkistaa ennen ostopäätöksen tekemistä löytyykö tuotteesta tai palvelusta Avainlippu. Avainlipun myöntävässä Suomalaisen Työn Liitossa tunnetaankin yrityksiä kohtaan kasvanut vaade vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydestä hyvin.
– Kuluttajat ovat tehneet arvojensa mukaisia valintoja jo pitkään, mutta nykyään yhä useammat yritykset valitsevat yhteistyökumppaninsa arvopohjaisesti. Kotimaisen palvelun tai tuotteen hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia. Avainlippua käyttävät yritykset sitoutuvat luomaan työpaikkoja Suomeen vahvistaen sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointia, huomioimaan tuotannon ja toiminnan vastuullisuuden, myös hankinnoissa ja alihankintaketjussa, sekä tukemaan työntekijöiden osaamista, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta, kertoo asiakkuuspäällikkö Nina Pohjoiskoski Suomalaisen Työn Liitosta.
Myös tuotteiden alkuperä- ja valmistusmaa kiinnostavat kuluttajia nyt kenties enemmän kuin koskaan ennen. Taloustutkimuksen vuonna 2021 tekemän Suomalaisten kulutustottumukset, tunteet ja merkit -tutkimuksen mukaan jopa 94 % vastaajista haluaa tukea suomalaista työllisyyttä ostamalla kotimaista, 84 % pitää tärkeänä, että tuottaja pystyy osoittamaan toiminnan vastuullisuuden ja 74 % kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän Suomessa valmistetusta tuotteesta.
– Tutkimuksen tulokset kertovat siitä, että palvelun tai tuotteen hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa, summaa Nina Pohjoiskoski.
Koronapandemia sekä Ukrainan sodan aiheuttama taloudellinen epävarmuus ovat saaneet monet pohtimaan ostokäyttäytymistään, mikä näkyy kotimaisuuden suosion nousussa. Maailmantilanne haastaa myös huoltovarmuutta. Julkishallinnolla onkin merkittävä rooli suomalaisen kansantalouden elinvoimaisuuden varmistamisessa poikkeusoloissakin. Jokainen miljoonan euron lisäys kotimaiseen tuotantoon julkisissa hankinnoissa tuo yli 300 tuhatta euroa lisää verotuloja ja 19 uutta työpaikkaa. Julkisia hankintoja tehtiin vuonna 2021 noin 47 miljardilla eurolla, josta kuntien osuus oli 35 miljardia. Kun kunnan hankkiman tuotteen tai palvelun vaatima työ tehdään Suomessa, tuo se kysyntää Suomessa toimiville yrityksille, työpaikkoja Suomeen sekä verotuloja ja vakautta yhteiskunnalle.
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä tai palvelusta
Avainlippu-merkki on suomalaisen työn ja valmistuksen alkuperämerkki, joka voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja tuotetuille suomalaisomisteisen yrityksen palveluille. Avainlipun saaneet palvelut ovat siis suomalaisten yritysten tuottamia, työllistävät Suomessa ja tuovat verotuloja Suomeen. Merkkiä on myönnetty palveluille vuodesta 1995 alkaen ja tuotteille jo vuodesta 1965 alkaen. Avainlippumerkin myöntää Suomalaisen Työn Liitto ry, sitoutumaton 110-vuotias organisaatio, joka työskentelee suomalaisen työn arvostuksen kasvattamisen ja menestymisen edistämiseksi.
Avainlippu-tuotteen tai -tuoteryhmän tulee täyttää kaksi tärkeää kriteeriä: sen tulee olla valmistettu Suomessa ja kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 % omakustannusarvosta, jossa huomioidaan muun muassa raaka-aineet, tarvikkeet, osa- ja puolivalmisteet, pakkausaineet ja -tarvikkeet sekä muuttuvat ja kiinteät henkilöstökustannukset.
Avainlippu-palveluiden kohdalla vaatimuksena on, että palvelu on tuotettu Suomessa ja sen kotimaisuusaste on oltava vähintään 50 % omakustannusarvosta, hakijayhteisöllä on merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto, ja hakijayhteisön pääkonttori on Suomessa. Lisäksi huomioidaan muun muassa se, onko palvelukonsepti suomalainen.
Kuvat: Meeri Utti Teksti: Riikka Niemi ja Tanja Kakko