Ajankohtaista - Grano — 27.09.2022 — min. lukuaika
Granon rakennesuunnittelu – Myymälämateriaaleista pahvilentokoneisiin
Granon rakennesuunnittelutiimi on mukana monissa asiakastöissä. Oli kyseessä sitten myymälään sopivat ratkaisut, tuotteelle tarkoitettu teline tai messutoteutus, tiimi on valmiina ideoimaan ja toteuttamaan villeimmätkin ideat. Rakennesuunnittelutiimin esihenkilö Jarno Hiltunen kertoo mitä kaikkea tiimin arkeen ja myös vapaa-aikaan mahtuu.
Jarno Hiltunen vastaa Granon rakennesuunnittelun palvelulinjasta tiimin esihenkilönä osana markkinoinnin tuotantoja. Hänellä on takanaan kuusi vuotta uraa Granolla tiiminvetäjänä, mutta entuudestaan pitkä tausta graafiselta alalta muun muassa pakkaus- ja rakennesuunnittelusta suunnittelijan roolissa. Jarno kertoo, että tiimistä löytyy monipuolista osaamista pakkaus- ja POS-rakennesuunnittelusta messu- ja miljöösuunnitteluun. Seitsemän hengen asiantuntijatiimissä kaikki ovat rakennesuunnittelijoita.
– Meidän tekemisemme vaikuttaa taustalla moneen asiakastyöhön Granolla, Jarno kuvailee.
3D on tärkeä elementti rakennesuunnittelussa
Rakennesuunnittelutiimi työstää 3D-malleja ideasta lopulliseen ratkaisuun. Mallinnusten avulla asiakkaalle näytetään ratkaisuja, eli minkälaisia toteutuksia tuotteille voitaisiin tehdä. Valittavana ovat pahviset lattiatelineet, erilaiset rakenteet ja display-telineet, myymäläkokonaisuudet, hyllyt ja hyllypäädyt. Koko yrityksen myymäläkampanja voidaan halutessa luoda 3D:nä. Valmiiksi mietittyjä ratkaisuvaihtoja on laidasta laitaan, mutta täysin uudenlaiset ideat ovat myös asiakkaille tervetulleita.
– Jalostamme asiakkaidemme valmiit ideat toteuttamiskelpoiseksi omaan tuotantoomme tai olemme alusta asti ideoinnissa mukana helpottamassa asiakkaidemme arkea. 3D-kuvilla pystymme helposti hahmottamaan asiakkaillemme jo ideavaiheessa miltä lopputulos näyttäisi. Sen lisäksi tuotamme tarvittaessa fyysiset mallit uudella, monipuolisella leikkurillamme, jolla itse leikkaamme ja testaamaan mallit ennen asiakkaalle lähettämistä. Tämä säästää aikaa ja rahaa, kun voimme tehdä kaiken tiimissämme, Jarno kertoo ja lisää:
– Tiimissä 3D-osaaminen on vahvaa ja se on iso osa suunnittelua. Pystymme tekemään monipuolista rakennesuunnittelua digitaalisesti ja viemään ratkaisuja idean kautta teknisinä ratkaisuna tuotantoon asti. Lisäksi edelleen tehdään paljon fyysisiä malleja, joilla testataan rakenteiden kestävyyttä ja toimivuutta käytännössä valituilla materiaaleilla.
Jarno kertoo POS-suunnittelun prosessista:
– Esimerkiksi POS-suunnittelussa saamme asiakkaaltamme tuote-erän, jolle katsomme briefin pohjalta sopivan rakenteen valikoimastamme. Lähdemme sitten jalostamaan sitä suunnittelussa haluttuun suuntaan. Alusta asti pystymme huomioimaan tuotannon tekniset vaatimukset, käytettävien materiaalien ominaisuudet, tuotteen kasauksen, kestävyyden ja logistiikan. Lisäksi tehdessämme lähes kaiken omassa tuotannostamme, lopputuote on kustannustehokas.
Granon messuosasto heräsi eloon rakennesuunnittelutiimin käsissä
Grano osallistui keväällä 18.-19.5.2022 Sign, Print & Promotion -messuille omalla osastolla. Osaston teema oli ympäristövastuullisuus, joten myös messurakentamisessa huomioitiin vastuulliset materiaalivalinnat. Messuilla Grano esitteli myymälämarkkinointimateriaaleja, pakkauspainotuotteita ja etikettejä, jotka voi kaikki halutessaan tilata hiilineutraalina.
Granon graafinen suunnittelija Kimmo Koivukangas suunnitteli ilmeen messuosastolle ja rakennesuunnittelutiimi tuotti re-boardista elementit osastolle.
– Muun muassa pyöreä tiski keskellä osastoa oli Granon vakiotuote, jonka muokkasimme osastolle sopivaksi messukokonaisuutta ajatellen, Jarno kertoo.
Vapaa-ajalla lennetään
Rakennesuunnittelutiimi osallistui Red Bull Lentopäivään 20.8.2022 rakentamalla kaksitasoisen lentokoneen. Upea GÄMM1 -lentokone oli koko tiimin taidonnäyte aina ideoinnista rakentamiseen asti. Tiimillä on myös kokemusta aikaisemmilta vuosilta Red Bull mäkiautoilusta, joten lentokoneen rakentaminen oli seuraava etappi, jossa haluttiin hyödyntää osaamista. Lentokone suunniteltiin ja vedostettiin täysin 3D -ohjelmilla, jonka jälkeen koneen elementit lähtivät suoraan suurkuvatuotantoon tehtäväksi.
– Lähes aina uusissa ideoissa teemme fyysisen dummy-mallin rakenteesta, jolla testaamme rakenteiden toimivuuden, mutta joskus voi edetä näinkin suoraviivaisesti aikaa säästäen. Halusimme tehdä erittäin näyttävän ja hyvin toteutetun kokonaisuuden. Tutkimme jopa sitä millainen siipiprofiili tuottaa parhaimman nostovoiman koneelle, ja sellainen suunnittelupöydältä tulikin lopulliseen toteutukseen, Jarno kuvailee.
Lentokoneessa pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman paljon Granolta jäänyttä hukkamateriaalia. Esimerkiksi suurkuvatuotannon rullamateriaalien holkit sekä teippirullista jääneet hukkapätkät hyödynnettiin koneen osien bränditeippauksiin. Osa rungon materiaaleista olivat vanhoja, asiakastöihin tehtyjä blanco-malleja, jotka olisivat muuten päätyneet energiajakeeksi. Myös koneen sisällä ollut alumiinikehikko kasattiin vanhasta hyllyköstä, joka olisi muuten mennyt Granon toimipisteiden muuttojen jäljiltä romumetalliksi.
– Kone on suunniteltu siten, ettei materiaalia mene hukkaan. Tämä on meille toki normaali käytäntö muutenkin, sillä emme asiakastöissäkään ”haaskaa mitään”, vaan työt pyritään ideoimaan ja toteuttamaan optimoimalla esimerkiksi levyn kulutus, Jarno kuvailee.
Koneen nimi päätettiin Jarnon mukaan viidessä sekunnissa.
– Asiakkaamme oli laittamassa lentokoneen kylttiä tuotantoon tapahtumaa varten, jolloin täytyi puhelimessa nopeasti keksiä koneelle nimi! Siitä tuli sitten Flightless, Jarno naurahtaa.
– Emme ehtineet testaamaan lentolaitetta etukäteen tiukasta aikataulusta johtuen, joten kone pääsi suoraan kisapaikalle, jossa se kasattiin ensimmäistä kertaa kokonaisuudeksi ja siitä se alkushow:n jälkeen lähti suoraan lähtöramppia pitkin lentoon! Jarno kertoo lentopäivän tapahtumista.
– Lentopäivä oli hauska kokemus, johon tiimi heittäytyi hienosti mukaan ja saimme tehdä yhteistyötä myös vapaa-ajalla. Tapahtumaa seuraavalla viikolla pidimme purkupalaverin, jossa koko tiimi pääsi käymään läpi ajatuksia projektista. Pohdimme, missä onnistuimme sekä mistä löytyi kehittämisen mahdollisuus tulevia asiakasprojekteja silmällä pitäen. Samalla mietimme tiiminä tapaamme tehdä yhdessä töitä, Jarno toteaa lopuksi.