Siirry suoraan sisältöön

Minkälaisessa kumppanuusverkostossa sinä toimit?

Minkälaisessa kumppanuusverkostossa sinä toimit?

Eri toimijat tuottavat palvelua lähinnä omista lähtökohdistaan. Yritysten tulisi kuitenkin tarkastella toimitus- ja arvoketjuja kokonaisvaltaisemmin, ympäröivää maailmaa ymmärtäen.

Teknologian kehitysvauhti sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet laajentavat toimitus- ja arvoketjuja. Siitä muodostuvalta verkostolta vaaditaan ketteryyttä ja suorituskykyä. Grano Oy:n markkinointilogistiikan tuotelinjajohtaja Esa Hyvärinen kehottaa alalla kuin alalla toimivia yrityksiä tarkastelemaan lähemmin sitä, millaisessa kumppanuusverkostossa toimii.

– Nyt olisi hyvä aika katsoa 360 astetta ympärilleen. Enää ei riitä, että asioita tarkastellaan vain omista lähtökohdista. Prosessien nopeuden ja tehokkuuden tärkeyden kasvaessa toimitusketjujen kokonaisvaltainen ymmärtäminen on yhä olennaisempaa. 

Lisäarvon tuottamisesta puhutaan paljon, mutta mikä on se tapa, jolla tätä lisäarvoa kumppanuusverkostossa oikeasti tuotetaan? 

Logistiikka on arvoketjujen hallintaa

 

Logistiikan käsite pitää sisällään enemmän kuin tavaroiden kuljettamisen paikasta A paikkaan B. Hyvärinen painottaa, että logistiikka on loppupeleissä arvoketjun hallintaa, yksittäisten transaktioiden ympärille syntyviä ekosysteemejä ja laajempia kokonaisuuksia, joissa pääosaa ei näyttele tuotteen hinta vaan prosessin arvo.

– Jos logistinen arvoketju ei ole tehokkaasti suunniteltu, se tulee usein kalliiksi. Pelkkä tuote edellä ei pitkälle pötkitä, vaan avainasemassa on ympäröivän maailman ymmärtäminen, Hyvärinen sanoo. 

Tarvitaan koko arvoketjun ja palveluekosysteemin läpinäkyvyyttä sekä kumppanuusajattelua, joka Hyvärisen mielestä on kaiken pohja.

– Asiakkaiden kanssa on päästävä avoimeen keskusteluympäristöön, kumppanuuteen. Ilman sitä arvoketjun rakentaminen on mahdotonta.


Kirjoitus on julkaistu 15.12.2020 Teknologiainfo-sivustolla.

Markkinointilogistiikka apuun!

Juttu on julkaistu alun perin 14.01.2021 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.