Siirry suoraan sisältöön

Muutoksen aika on nyt - kuka lähtee leikkiin mukaan?

Muutoksen aika on nyt - kuka lähtee leikkiin mukaan?

Vähittäiskauppa elää murroksen aikaa. Verkkokauppa ja mobiiliratkaisut ovat muuttaneet kuluttajan suhdetta niin vähittäiskauppaan kuin brändeihinkin. Tuotteiden ja hintojen vertailu on yhä helpompaa hektisessä maailmassa ja niin vähittäiskaupan kuin myös brändien tulisi löytää uusia erottautumiskeinoja yhä tietoisempien kuluttajien silmissä. Selvää on, että kivijalka tulee edelleen olemaan merkittävässä roolissa vähittäiskaupassa.

Mitä vähittäiskaupan ja brändien tulisi sitten tehdä, jotta kuluttajat jaksaisivat innostua ostamisesta kivijalassa ja ennen kaikkea, millä päästä jatkuvasta hintakilpailusta eroon? Mitäpä jos toisimme kuluttajalle lisäarvoa luomalla mielekkään ostoympäristön ja viihteellistä tarjontaa ostosten lomaan sekä tarjoaisimme lisätietoa tuotteista ja kouluttaisimme kuluttajaa, jotta huomion keskipiste siirtyisi pois tuotteen hinnasta?

Kuluttajatutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että ostoskorin arvo kasvaa viihtyisässä ympäristössä ja kuluttaja on jopa valmis maksamaan samasta tuotteesta enemmän, mikäli tuotteen myynnin yhteydessä on hyödynnetty viihteellisiä elementtejä. Personoitu ostokokemus ja paikallisuuden tuntu saa meidät kuluttajina avaamaan lompakkoamme hiukan hanakammin.

Onnistuneen myymälämarkkinoinnin salaisuutena on sovittaa yhteen materiaalien sekä eri viestintätapojen ja -kanavien mahdollisuudet, brändin visuaalisuus ja tavoitteet sekä vähittäiskaupan vaatimukset ja lainalaisuudet. Kokonaisuudessa tulisi hallita niin digitaaliset ratkaisut, perinteinen printti, shopper-ymmärrys kuin vähittäiskaupan toimintalogiikkakin. Brändin – oli se sitten tuote, palvelu tai vähittäiskauppa – tulee näkyä kuluttajalle joka kanavassa yhteneväisenä ja viestiä johdonmukaisesti tuottamastaan arvosta tai hyödystä.

Myymälämarkkinoinnin kehitys Suomessa tuntuu olevan hidasta ja innovaatioita nähdään suhteellisen vähän, liekö tähän sitten syynä markkinamme pienuus vai suomalainen arkuus.  Myymälämarkkinoinnissa tarvitaan rohkeita, tulevaisuuteen katsovia pioneereja, jotka eivät pelkää epäonnistumisiakaan. Tekemällä, mittaamalla, korjaamalla ja tekemällä uudestaan rakennetaan vahvaa kokemuspohjaa, jolla asiakastyytyväisyyttä nostetaan onnistuneemman ostokokemuksen myötä.

Muutoksen aika on nyt. Kuka lähtee leikkiin mukaan?

Jos tarvitset apua, autamme mielellämme.

 

Juttu on julkaistu alun perin 10.08.2017 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.