Ajankohtaista - Grano — 3.05.2024 — min. lukuaika
TikTocolate-suklaarasia - Outi Oravainen ja Grano loivat upean pakkauksen seuraajien toiveista
DesignCompanyn toimitusjohtaja ja yrittäjä Outi Oravainen on tuonut pakkausalaa näkyville TikTokissa. TikTokissa sai alkunsa myös upea TikTocolate-suklaarasia, jonka luomiseen osallistuivat Outin lisäksi TikTok-seuraajat sekä Grano.
Outi Oravainen on pakkaussuunnittelija ja yrittäjä, jolla on pitkä ura takanaan pakkausalalta. Kuitenkin alalle hän päätyi sanojensa mukaan vahingossa:
– Yrittäjänä olen ollut jo 15 vuotta. Olen graafinen suunnittelija taustaltani ja vajaan 30-vuotisen työuran olen oikeastaan ollut pakkausalalla. Kun aikanaan valmistuin graafikoksi, päädyin lähes vahingossa pakkausalalle. Ensimmäinen työpaikkani oli assistenttina pakkaussuunnittelutoimistossa. Mitä enemmän opin alasta, sitä kiinnostavammaksi se kävi.
TikTokista Outin löytää tunnuksella designcompany.fi. Hänellä on yli 50 000 seuraajaa. Pakkaussuunnittelijan näkökulmasta hän kertoo pakkauksista kiinnostavia seikkoja, avaa ja tutkii pakkauksia ja näyttää niitä seuraajilleen.
TikTocolate-suklaarasia syntyi sadoista ideoista
TikTocolate-suklaarasia sai alkunsa Outin TikTok-videoiden seuraajien ideoista. Outi oli ehtinyt olla TikTokissa puoli vuotta, kun kanavalle oli tullut 30 000 seuraajaa. Outi päätti toteuttaa pakkauksen yhdessä seuraajien kanssa. Satojen toiveiden pohjalta nousi idea suklaarasialle, joka ratkaisisi ”pienen, mutta suuren ongelman”, eli miten suklaarasian pohjimmaisiin herkkuihin pääsisi käsiksi ilman, että ylimmäistä kerrosta syötäisiin loppuun.
– Mietin aluksi konsepteja: Mitä tahtoisin suunnitella? Suklaarasia oli luonteva somemaailmaan. TikTocolate-nimen keksin lennosta, sillä pitihän pakkauksella olla brändi, Outi kuvailee.
TikTocolate-suklaarasiaa esitellään Outin kanavalla TikTokissa sarjassa ”Ideasta tuotteeksi”. Videoissa näytetään myös Granon painopuolta, jossa varsinainen rasia saa ulkomuotonsa.
Grano oli oiva kumppani yhteistyöhön
Outi kertoo, että Granon kanssa yhteistyö sujui hyvin.
– Granon rakennesuunnittelijat ovat taitavia! Lopputuloksesta tuli hieno. Moni kysyykin, saisiko tämän rasian myyntiin asti, Outi toteaa.
Granon kanssa oli selkeät sävelet siitä, että pakkaus olisi kierrätettävää kartonkia. Työssä käytettiin Metsä Boardin kartonkia. Kestävä kehitys oli mukana alusta asti Granon kanssa.
– Suklaarasiassa ei ollut perinteistä muovitarjotinta, vaan tarjotinosakin oli Metsä Boardin elintarvikekelpoista kartonkia.
– Lisäksi TikTok-seuraajani nostivat esille hienoja ideoita siitä, miten rasiaa voisi jatkokäyttää. Rasiasta voisi tehdä valosarjoilla taulun tai rasia toimisi hyvin korujen tai lasten Hama-helmien säilyttämiseen, Outi muistelee.
Pakkaukset herättävät enemmän huomiota nykypäivänä
– Ihmiset ovat valveutuneita ja pakkauksiin kiinnitetään enemmän huomiota. Pakkauksien ympärillä pyörii myös elintarvikepakkausten lakisääteiset asiat, kuten esimerkiksi keskusliikkeiden vaatimukset, joita on noudatettava pakkauksia suunnitellessa ja rakentaessa, Outi kertoo ja lisää:
– TikTokissa onkin kommentoitu, että ”En ole ennen miettinyt pakkauksia sen koommin, mutta nyt olen herännyt niihin!” Toivottavasti kanavallani on ollut osansa tähän, Outi nauraa.
Sen lisäksi, että pakkaukset herättävät huomiota, niiden tulee toimia ostajan käsissä.
– Jos pakkaus on toimivuudeltaan huono, se voi vaikuttaa suoraan ostopäätökseen tai uudelleenostamiseen. Teknisesti toimiva ja visuaalisesti näyttävä pakkaus brändäyksineen tekevät tuotteesta kaupan hyllyillä mielenkiintoisen.
Pakkausala on tulevaisuuden ala
Pakkaukset ovat enemmän ja enemmän näkyvillä. Niihin kiinnitetään huomiota aina lakipykälistä markkinoille asti, ja tulevaisuudessa pakkausalalla tapahtuu uutta. Lopuksi Outi kertoo, että nuorten olisi hyvä suunnata katse pakkausalalle:
– Pakkausala on tulevaisuuden ala. Tahdon kannustaa nuoria tälle alalle! Tässä saa haastaa itseään ja toteuttaa luovia ideoita.