Siirry suoraan sisältöön

Painotuotteiden verkkokauppa Grano Shop avasi ovensa

Painotuotteiden verkkokauppa Grano Shop avasi ovensa

Painotuotteiden kotimainen verkkokauppa Grano Shop on avannut ovensa. Esitimme tuoreelle verkkokauppiaalle, Nina Varhelahdelle, 5 kysymystä.

Kuka olet?

Olen Nina Varhelahti ja aloitin Granolla verkkokauppiaana tai trendikkäämmin sanottuna eTailerina elokuussa.
 

Millainen on taustasi?

Olen aiemmin toiminut verkkokaupoissa perustamis- ja kehittämistehtävissä sekä hoitanut muutaman verkkokaupan liiketoimintaa kokonaisuudessaan. Kiinnostukseni verkkokauppaan heräsi vuonna 2003 Jameran käytettyjen kirjojen verkkokaupan määrittelyprojektissa ja siitä päädyin vuosiksi perustajaosakkuuden myötä nettikirjakauppa Booky.fi:hin liiketoiminnasta vastaavaksi henkilöksi.
 
Booky.fi:n jälkeen olen toiminut erilaisissa verkkokaupoissa sisustustuotteiden, lastentarvikkeiden, hosting-tuotteiden ja viimeisimpänä SaaS-palveluiden verkkokaupan onboardingin-kehittämisessä.
 

Mikä verkkokaupassa motivoi sinua?

Verkkokauppa kokonaisuudessaan on selkeästi se ”mun juttu” ja olen vähintään yhtä innostunut myös verkkokauppa-analytiikasta, sen hyödyntämisestä sekä hakusanamarkkinoinnista. Kaikki optimointihommat toimitusketjussa saavat aina mielenkiinnon heräämään.
 

Millaisia trendejä näet tällä hetkellä verkkokaupan kentällä?

Trendejä on paljon, mutta esiin voisi nostaa esimerkiksi mobiilimaksamisen, ääniohjauksen sekä tuotteen visualisoimisen.
 
Mobiilimaksaminen on yleistynyt ja tulee olemaan jatkossa entistä tärkeämpää varsinkin kuluttajapuolella. Tämä ei sinänsä yllätä, kun katsoo millä tahdilla mobiililaitteiden käyttö on kasvanut. Palveluntarjoajilla ei ole ollut muuta mahdollisuutta, kun vastata tähän muutokseen.
 
Tuotteiden visualisoimista tekee jo esimerkiksi Ikea. Virtuaalitodellisuuteen perustuvan sovelluksen avulla huonekaluja voi mallata kotoa käsin vaikkapa omaan olohuoneeseen. Mahdollisuus visualisointiin vie verkkokaupan aivan uuteen kohtaan arvoketjussa ja poistaa parhaimmillaan kokonaan tarpeen astua fyysiseen myymälään.
 
Myös ääniohjaus on kovassa huudossa. Tästä osoituksena on esimerkiksi Googlen ja Walmartin tuore liittoutuminen verkkokaupan ääniohjauksen kehittämiseksi.
 

Millaisen näet verkkokaupan tulevaisuuden?

Verkkokauppojen tulisi kiinnittää huomiota arvon tuottamiseen koko toimitusketjun laajuudelta. Voidaan helposti ajatella, että lisäarvon tuottaminen jää ainoastaan verkkokaupassa tehtyihin toimenpiteisiin, kun lisäarvoa voidaan tuottaa myös muissa toimitusketjun vaiheissa. Tärkeässä osassa on myös dataan perustuva, mahdollisimman pitkälle automatisoitu markkinointi.
 
Toinen suuri juttu on fyysisestä myymälästä tuttu kokemuksellisuus. Parempaa kokemusta verkkokauppaan voidaan luoda esimerkiksi erilaisilla osto -tai katseluhistoriaan perustuvilla suosituksilla, asiakaspalvelu-chatilla ja ihan yksinkertaisesti sillä, että sivusto on teknisesti valmis täyttämään kävijän tarpeet päätelaitteesta ja vuorokaudenajasta riippumatta.
 
 
Grano Shop on kotimainen painotuotteiden verkkokauppa, josta peruspainotuotteiden, kuten esitteiden, julisteiden ja käyntikorttien tilaus sujuu helposti ja nopeasti.
 
 
Juttu on julkaistu alun perin 24.10.2017 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.