Ajankohtaista - Grano — 2.10.2024 — min. lukuaika
Pakkaus herättää asiakkaan huomion verkkokaupassa
Pakkaus on ensikosketus yritykseesi ja tuotteisiisi. Kun myyt tuotetta omassa verkkokaupassasi tai lähetät sen verkkokauppaan myytäväksi, on hyvin suunniteltu pakkaus tärkeä osa tuotteesi myyntiä. Pakkaus vaikuttaa sekä asiakaskokemukseen, brändin rakentamiseen, että liiketoiminnan kasvattamiseen. Kun pohdit pakatun tuotteen myymistä tai lisäämistä verkkokauppaan, ota nämä 6 seikkaa huomioon.
1. Jätä hyvä ensivaikutelma
Pakkauksen ulkonäkö ja design hyppäävät ensimmäisenä asiakkaasi eteen verkkokaupassa. Visuaalisesti houkutteleva, hyvin brändätty pakkaus voi jättää voimakkaan ensivaikutelman. Personoitu pakkaus jää varmasti mieleen. Viimeistele pakkaus vielä logolla tai brändin väreillä ja tyylillä, niin vahvistat myös yrityksesi visuaalista identiteettiä.
2. Kerro asiakkaallesi tarinaa pakkauksen muodossa
Pakkaus on oiva keino viestiä brändisi arvoista, vastuullisuudesta tai kestävästä kehityksestä. Se voi myös viestiä tuotteen arvokkuudesta, luksuksesta ja siitä, mitä asiakas saa käyttäessään tuotetta. Ennen kaikkea hyvin suunniteltu pakkaus kertoo tarinaa visuaalisesti, jolloin asiakas saa nopean käsityksen tuotteesta pelkän kuvankin avulla.
3. Paranna asiakaskokemusta
Unboxing tai avaamiskokemus on erityisen tärkeä osa asiakaskokemusta, vaikka verkkokaupassa asiakas ei pääsekään avaamaan tuotetta heti. Kuitenkin verkkokaupan kuvissa oleva erikoinen pakkaus pohdituttaa: miten se avataan, minkälainen elämys se on, voisiko pakkausta hyödyntää tuotteen käyttämisen jälkeenkin.
Älä unohda personointia! Pakkauksen sisältä löytyvä kiitoskortti, brändin mukaiset lisäosat, kuten tarrat, tekevät asiakaskokemuksesta henkilökohtaisen.
4. Suojaa tuotteesi
Pakkaus on ennen kaikkea tuotetta varten. Sen tärkein tehtävä on varmistaa, että tuote saapuu asiakkaalle ehjänä ja turvallisesti aina tilauksesta kotiin asti. Huonosti suojatut tuotteet voivat vahingoittua kuljetuksessa, mikä vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen. Lisäksi tuhoutunut tuote merkitsee tappiota yrityksellesi palautusten ja reklamaatioiden muodossa. Jos tuotteesi ei ole pelkästään vain omilla sivuillasi myynnissä, voi reklamaatio hankaloittaa myös yhteistyötä verkkokauppayrittäjän kanssa.
5. Huomioi kierrätettävyys ja uudelleenkäyttö
Pakkauksen materiaaleista kannattaa kertoa verkkokaupan tuotekuvauksessa. Ekologinen pakkaus kertoo paljon yrityksestäsi ja yrityksesi arvoista. Pakkauksen valmistaminen kierrätetyistä tai biohajoavista materiaaleista tukevat yrityksesi tavoitteita kestävänä toimijana. Muovittomuus ja muovin vähentäminen suoraviivaistavat asiakkaan päässä tapahtuvaa kierrätystä. Kestävä pakkaus löytää myös uuden käyttötarkoituksen avaamisen jälkeen esimerkiksi sisustuksessa, säilytyksessä tai lahjalaatikkona.
Huomioithan, että suuret pakkaukset, joissa on liikaa tilaa ja täytemateriaalia sisällä, eivät ole ympäristöystävällisiä. Lisäksi liian suuri tila voi vaarantaa tuotteen, kun täytemateriaalista huolimatta tuote lentelee pakkauksen sisällä ympäriinsä. Kun pakkaus on oikeankokoinen tuotteeseen nähden, säästät myös kuljetuskustannuksissa unohtamatta pienempää hiilijalanjälkeä.
6. Hieno pakkaus erottuu kilpailijoista
Verkkokauppojen kilpailun kiristyessä tuotteesi tarvitsee jotain, mikä erottaa sen muista. Jos viet tuotteesi toiseen verkkokauppaan myytäväksi, on tärkeää, että pakkaus herättää huomiota sielläkin. Panostamalla pakkauksen laatuun, ympäristöystävällisyyteen ja elämyksellisyyteen parannat sekä tuotteesi myyntimenekkiä verkkokaupassa, että tuot yrityksesi brändiä esille jokaisessa myyntikanavassa.