Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta, mutta se on myös ainutlaatuinen viestintäkanava, joka levittää brändin sanomaa ulkomainoksen tavoin. Hyvin suunniteltu pakkaus palvelee tuotetta, helpottaa asiakasta ja vahvistaa yrityksen tavoitemielikuvaa.
Grano Oy tuottaa asiakkailleen laadukasta pakkaussuunnittelua.
– Olemme mukana asiakkaidemme pakkaussuunnittelussa koko prosessin ajan. Näin onnistumme tuottamaan mittatilaustyönä tyylikkäitä pakkauksia, joiden rakennesuunnittelu tukee tuotteen toiminnallisuutta ja tavoitemielikuvaa, Mika Kaverinen Granosta kertoo.
– Valmistamme asiakkaillemme myös prototyyppejä ja 3D-vedoksia, joiden avulla asiakkaamme voivat testata pakkauksen toiminnallisuutta ja esitellä uusia tuotteita entistä tehokkaammin, Kaverinen lisää. Grano Oy on pakkausmarkkinoiden monipuolinen toimija.
– Laajasta tarjonnasta löytyy pakkaukset, tarraetiketit ja joustopakkaukset, Kaverinen kertoo kattavasta tuotesegmentistä.
Ympäristötietoisuutta ja erottuvia yksityiskohtia
Vuonna 2020 pakkausalan trendeissä näkyvät eritysesti ekologisuus, erikoismateriaalit ja monimuotoinen graafinen suunnittelu.
– Muovin vähentäminen on tällä hetkellä yksi kuumimmista teemoista pakkausalalla. Merten muoviongelma on herättänyt voimakkaan kysynnän biohajoaviin vaihtoehtoihin, ja mekin olemme mukana Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamassa Bioinnovaatio- pakkaushankkeessa.
– Biohajoavuus onkin pakkaukselle hyvä lisä, mutta sitäkin ekologisempi ratkaisu on kierrätettävyyden parantaminen. Esimerkiksi kartonkia voi kierrättää noin 5–7 kertaa, Kaverinen vinkkaa. Ympäristönäkökulman rinnalla pakkaustrendeissä näkyvät graafisuus ja pienet yksityiskohdat.
– Pakkauksen ulkoasuun kiinnitetään aikaisempaa enemmän huomioita. Nousussa ovat erilaiset muodot, minimalistisuus, strukturoidut materiaalit ja personoidut painatukset, Kaverinen listaa.
Kirjoitus on julkaistu aiemmin Mediaplanetin Pakkaus ja materiaalit -julkaisussa.