Siirry suoraan sisältöön

Printti ja digi – tappelupukareista taistelutovereiksi

Printti ja digi – tappelupukareista taistelutovereiksi

Postilaatikon kannen kolahdus vai sähköpostin merkkiääni, kumpi miellyttää korvaasi enemmän? Viikonloppuna postilaatikosta noukittava sanomalehti voi olla paikallaan, arkiaamuna miellyttää sähköpostin ja mobiilisovellusten vikkelyys. Kummallekin viestintäkanavalle on aikansa ja paikkansa. 

Digitalisoitumisen myötä painopalvelun ja printtituotteiden kohtalosta on puhuttu paljon, mutta harmillisen kapean linssin ja vastakkainasettelun kautta. Digi ja printti eivät ole tappelupukareita, vaan taistelutovereita. Ne tukevat toisiaan omien vahvuuksiensa kautta ja yhdistyessään tekevät aidosti monikanavaisesta ja vaikuttavasta markkinoinnista ja viestinnästä mahdollista.

Printissä piilee uutuusarvoa

Diginatiivit ovat sukupolvi, joka on varttunut ilman puhelinluetteloita ja käyttää älypuhelinta näppärämmin kuin kirjan sisällysluetteloa. Heille printti voi olla lähes yhtä eksoottinen kuin mitä älypuhelin oli aikoinaan lankapuhelimen kanssa varttuneille.

Lokakuussa 2018 KeyPoint Intelligencen julkaiseman Marketing Across Generations -analyysin mukaan suuri osa milleniaaleista on jatkuvan digiähkyn kourissa. Digimarkkinointi ei säväytä, sillä kaikki viestit tulevat vastaan digitaalisina. Tälle kohderyhmälle printtitoteutus voi saada aikaan wow-elämyksen. Jos tuote on vieläpä kierrätysmateriaalista, sertifikaattien mukaisesti tehty, se vastaa niin tämän kohderyhmän kuin laajemmankin yleisön arvoja.

Printissä on siis piilevää uutuusarvoa, joka paljastuu vain asiakaslähtöisen suunnittelun kautta.  

Asiakaslähtöisiä tuotteita, hyvin paketoituna

Yksi potentiaalisimmista painopalveluiden kasvunpaikoista löytyy todella läheltä, ruokakaupan hyllystä. Kun yritykset hakevat korvaavia pakkausmateriaaleja muoville, kartonkipakkausten kysyntä kasvaa. Syntyy tarve uudenlaisille tuotteille, uusilla markkinapaikoilla.

Pakkausten lisäksi myymälöistä löytyvät sisämiljöötoteutukset, kuten myyntitelineet, hälytysportit, pop-upit ja tarrat tarjoavat yrityksille mahdollisuuden vahvistaa brändimielikuvaansa entisestään. Kauppojen ulkopuolella painettu ulkomainonta ja diginäytöt kulkevat hyvin käsi kädessä. Siinä missä hienosti teipattu yrityksen auto herättää mielenkiintoa katukuvassa sesongista toiseen, nopeat kampanjat myymälöissä voidaan toteuttaa diginäyttöjen avulla.

Kasvupotentiaalia löytyy myös, ehkä yllättäen, suoramarkkinointikirjeistä, joita vielä kymmenen vuotta sitten saapui kotiin nipuittain, nyt harvemmin. Yhdistettynä digikampanjaan ja sosiaalisen median sisältöihin suoramarkkinointikirje toimii osana aidosti personoitua monikanavaista markkinointia, jonka asiakas voi kohdata eri laitteilla, eri tilanteissa.

Kaikkien ensiluokkaisten palveluiden tulevaisuus rakentuu hyvin paketoitujen tuotteiden ja asiakaslähtöisen ajattelun varaan. Verkkokauppa on tehnyt aiemmin monesta lokaalista bisneksestä globaalia. Kestävyys ja vastuullisuus ovat tärkeitä avainsanoja. Uusia kasvun paikkoja löytyy myös jokaisen toimialan sisältä ja sen ulkopuolelta. On vain osattava katsoa.

 

Juttu on julkaistu alun perin 10.12.2019 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.