Siirry suoraan sisältöön

Pysähdy keskustelemaan – se on tehokkainta markkinointiviestintää

Pysähdy keskustelemaan – se on tehokkainta markkinointiviestintää

Tuntuuko siltä, että asiakas ei kuullut tai kuunnellut sinua? Et saanut asiaasi ymmärretyksi, kiinnostusta herätettyä tai henkilöä inspiroitumaan uuteen ajatteluun. Ei se mitään, et ole asian kanssa yksin.

Tietomäärä, jota nykypäivänä kukin meistä joutuu käsittelemään, on niin poskettoman suuri, että mahdollisuus pysähtyä vain yhden asian pariin tuntuu kuin hidastaisimme saksalaiselta autobahnilta... Mökkitielle. Joka hetki verkostoissasi joku jakaa tietyn elämyksen, jonka toivoo sinun ja asiakkaan huomioivan. Tai joku jossain on keksinyt uuden megatrendin, jota rummuttaa.

Jakamisen megatrendi

Luulen, että vallalla on "Jakamisen Megatrendi", jossa ihminen jakaa joka hetki aikaansa ja huomiotansa kymmeniin yksittäisiin elämyksiin, kokemuksiin ja informaatiopätkiin. Jakamisen megatrendi ei siis liity pelkästään someen, joka toki vie melkoisen osan ihmisten huomiosta päivittäin. Moni jopa rentoutuu somen ääressä vaikka kesken raskaan työpäivän.

Mutta tutkimukset osoittavat, että itse asiassa monikielisiä päivityksiä lukemalla ja erilaisia informaatiopätkiä sulattelemalla kuormitatkin aivojasi entisestään. Saatat olla väsyneempi tarttuessasi taas töiden pariin kuin ennen ”rentouttavaa” somehetkeä.

Jos et siis saa viestiäsi perille päättäjille, se ei välttämättä johdu sinusta vaan informaatioähkystä. Ihmiset ovat nykyään paljon verkostoituneempia kuin ennen, joten päättäjien on vaikea valita mihin tässä data- ja välinepaljoudessa nojautua.

Tuo asiantuntijuutesi esille ja keskustele

Kokeile seuraavan kerran sitä, että oikeasti nostat käden pystyyn palaverissa, pyydä hetkeksi huomiota asiallesi. Sillä olethan asiantuntijana paikalla. Kerro aiheesta nimeltä "läsnäoleva ja kuunteleva keskustelutaito". Tänä päivänä, suosittelumarkkinoinnin aikana, ihminen edelleenkin oppii parhaiten, kun hän aidosti kuuntelee jotakuta toista, analysoi kuulemaansa ja soveltaa sitä omaan arkeensa.

Ei kadoteta pysähtymisen taitoa, sillä keskittymällä hetkeksi asiantuntijoihin voidaan tehdä onnistuneempia päätöksiä ja parempia tuloksia – ja luoda parempaa fiilistä. Kysymällä vilpittömästi ”Haluatko varmasti vain tuon yksittäiseen tuotteen vai tarvitsisitko oikeasti tavoitteellisen lopputuloksen?” saat vastaanottajan pysähtymään ja kuuntelemaan sinua kaiken kakofonian keskellä.

Pysäytä myös työkaverisi ja kehu häntä. Vaikka siitä miten hienosti venyimme edellisessä projektissamme. Saat aikaan aidon tunteen, joka kantaa pitkälle. Vaikka Google Assistant varaa meille kohta jo parturit ja hoitaa puolestamme yksinkertaiset asiakaspalvelutilanteet, niin me voimme edelleen kasvotusten koskettaa tavalla, jota sähköisesti ei voi kokea eikä tuntea.

Ole siis paikalla, läsnä ja keskustele.

Juttu on julkaistu alun perin 18.07.2018 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.