Ajankohtaista - Grano — 20.01.2022 — min. lukuaika
Uuden ajan haasteet
Pandemia muutti meidän jokaisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen arkea tavalla tai toisella. Tutkimukset kertovat nopean muutoksen painopistealueista. Muutosten nopeus ja laajuus näkyvät konkreettisesti, kun tutkin noin 20 000 asiakkaamme arjen kehitystä ja muutoksia. Toiset hyötyivät poikkeusoloista, toiset joutuivat sopeutumaan ennätysnopeasti.
Me aloitimme oman uudistumispolkumme jo ennen pandemiaa, ja hyvä niin, sillä pandemia näyttää kiihdyttäneen niitä muutoksia, joita omassa ja asiakkaittemme toimintaympäristössä oli tunnistettavissa jo ennen pandemiaa. Kyvykkyys auttaa asiakkaita liiketoiminnan tarpeista lähtevällä tavalla on noussut nopeasti perusoletukseksi. Hygieniatekijäksi siinä missä ympäristövastuukin. Myös kumppanilta odotetaan näkemystä uudistumiseen, erityisesti silloin, kun muutosvauhti kasvaa.
Päämäärämme on selvä: haluamme olla asiakkaittemme arjen auttaja. Haluamme olla palvelukumppani, joka ottaa arjen härdellistä osan hoidettavakseen. Yhä kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimme markkinointialan trendejä. Haluamme jatkuvasti ymmärtää millaiseen tulevaisuuteen katsomme. Tämä tieto auttaa toki Granoakin, mutta ensisijaisesti haluamme auttaa asiakkaitamme. Pandemian keskellä kysyimme: millainen on uusi aika? Haastattelimme keväällä markkinointialan ajatusjohtajia, ja keräämme parhaillaan laajempaa aineistoa kyselytutkimuksella. Julkaisemme tulokset ensin omille asiakkaillemme, myöhemmin laajempaankin keskusteluun.
Jo tähän mennessä on käynyt ilmi, että pandemian johdosta yhä pienempi porukka tekee moninaisempia tehtäviä, ottaa haltuun uusia työkaluja ja etsii vastausta siihen, miten uusi aika otetaan vastaan. Monessa tiimissä strategisen tekemisen rooli on kasvanut pandemian jälkeen.
Yksi havainto pandemian keskellä aloitetusta tutkimuksesta on yhteinen nimittäjä pandemia-ajalle: hämmennyksen aika. Minä, ja kollegani muuallakin, pohdimme kysymystä: mitä tulee pandemian jälkeen? Me elämme jo tuota aikaa, talouden rattaat pyörivät taas. Sama ristiriita on kuitenkin voimissaan: ammattilaisilta odotetaan entistä enemmän strategista osaamista, samaan aikaan tulisi hallita kasvava määrä uusia asioita ja työkaluja, mutta pienemmällä tiimillä. Jaksamishaasteetkin nousevat tutkimuksessa pöydälle.
Ratkaisuvaihtoehdoissa korostuu karkeasti ottaen kolme vaihtoehtoa: kouluttaa nykyisiä tekijöitä, rekrytoida osaajia tai verkostoitua. Jälkimmäisessä luodaan arvoa yhdessä tavalla, jota ei aikaisemmin nähty yhtä vahvana vaihtoehtona kuin tällä hetkellä. Yhteinen arvonluonti verkostossa on mielenkiintoinen ilmiö. Kun teen omia veikkauksiani voittajakonseptista, laitan ison osan panoksestani tälle skenaariolle.
Granolaiset ovat intohimoisesti työhönsä suhtautuvia huippuammattilaisia, jotka haluavat luoda asiakkaalle arvoa yhdessä ideoimalla. Tämä on myös markkinointialan ajatusjohtajien mukaan tulevaisuutta: yhteiskehittäminen on kasvava tapa luoda arvoa verkostossa, johon kuuluu asiakkaita, kumppaneita ja omaa henkilöstöä.
Teemme paljon töitä sen eteen, että uusi normaali vie meitä kaikkia kohti jotain tavoittelemisen arvoista. Hämmennyksen aika on jo pian historiaa. Tulemme tuntemaan sen ajanjaksona, jossa uusien yhteistyömallien aikakausi kiihtyi.
Herättikö kirjoitus ajatuksia? Kysy, kehu, haasta – Mikko vastaa: