Referenssit - Grano — 18.04.2022 — min. lukuaika
Energiayhtiö Oomin paino- ja markkinointipalvelun hankinnat Granolle
Oomilla oli heti perustamisensa jälkeen 400 000 asiakasta ja 50 työntekijää. He tarvitsivat osaavaa ja säntillistä kumppania painotuotteiden tuotantoon, toimitilojen uudistuksiin sekä markkinoinnin arkea helpottaviin palveluihin. Oomi valitsi kumppanikseen Granon.
Oomi Energia on suomalainen sähkönmyyntiyhtiö, joka aloitti toimintansa keväällä 2020, kun kymmenen kaupunkienergiayhtiötä päätti yhdistää voimansa ja siirsi myyntinsä yhteiseen yhtiöön. Oomi arvostaa halpoja hintoja, selkeitä ja hyödyllisiä palveluja sekä ihmisläheistä asiakaspalvelua.
Oomista tuli kertaheitolla yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Kun perustetaan uusi yhtiö, jolla on valmiiksi 400 000 asiakasta ja 50 työntekijää, tarvitaan sekä toimitiloihin että päivittäiseen käyttöön yhtä jos toista. Grano auttoi Oomia ja on toteuttanut yritykselle toimitilauudistuksia, myyntipisteitä tapahtumiin sekä kymmeniä erilaisia painotuotteita markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin.
Yli 20 vuotta energia-alalla työskennellyt Minna Korhonen toimii Oomilla markkinointi- ja viestintäpäällikkönä. Hän on mukana Oomin markkinointitiimissä ja on ollut mukana Oomin sekä yrityksen asiakaspalvelua hoitavan Ensin Palvelut Oy:n perustamisessa.
– Meille tiedotettiin kesällä 2019, että tällainen yhtiö tullaan perustamaan. Lopulta kaikki kävi nopeasti ja Oomi pystytettiin noin puolessa vuodessa. Lähdimme liikkeelle alusta ja tarvitsimme tietenkin Oomille kaiken logosta ilmeeseen ja markkinointisuunnitelmaan”, Korhonen kertoo yrityksen perustamisen taustoista.
– Oomin ilme on otettu asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa vastaan tosi hyvin. Tavoitteemme oli, että erottautuisimme joukosta, koska sähköyhtiöt olivat keskenään hyvin samannäköisiä. Me käytämme Oomin ilmeessä muun muassa paljon piirroksia ja rento ilme on muita vähän leikkisämpi, Korhonen kertoo.
Oomi oli tehnyt rohkeasta ilmeestään tutkimustyötä niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaiden keskuudessa ennen sen suunnittelua.
– Myös yritysasiakkaat pitivät rohkeammasta linjastamme ja olemme saaneet ilmeestä tosi paljon positiivista palautetta.
Monipuolinen markkinointityö vaatii ymmärtävän yhteyshenkilön
Korhonen kertoo Oomin markkinointitiimin työn olevan nykyisin hyvin monipuolista. He toteuttavat Oomille muun muassa esitteitä, ilmoituksia, tapahtumia, asiakastilaisuuksia, asiakasviestintää kirjeiden muodossa ja verkkomainontaa. Oomi käyttää viestinnässä ja mainonnassa myös useita kumppaneita. Miksi Grano valikoitui Oomin kumppaniksi?
– Pyrimme hyödyntämään aiempia kokemuksia kumppanuuksista ja kyselimme toisiltamme suosituksia. Suosituskierroksen jälkeen kyselimme tarjouksia muutamasta paikasta. Grano valikoitui kumppaniksemme, koska tiesimme aiemmista kokemuksista, että heidän kanssaan asiat olivat toimineet hyvin. Myös hintataso oli hyvä ja meitä kiinnosti Granon palveluiden laajuus, Korhonen taustoittaa.
Granolla Oomin asiakkuutta hoitaa avainasiakaspäällikkö Minna Tarvola.
– Oomin kanssa työskentely on ollut mutkatonta. Heillä on hyvin selvä käsitys siitä, mitä he ovat tekemässä. Oikeastaan koin jo heti aluksi etunimikaimani kanssa pientä sielujen yhteyttä, Tarvola naurahtaa.
– Vaikka töitä tehdään B2B-puolella, se on kuitenkin mitä suurimmassa määrin ihmisten välistä toimintaa. Näin ollen kemioiden kohtaamisella on suuri merkitys asioiden hoitamisessa. Yksi hyvän yhteistyön edellytys on, että vuorovaikutus toimii ja jos ei toimi, siitäkin voi ja pitää antaa palautetta, jotta ongelmat voidaan ratkoa.
Minna Korhonen puolestaan kertoo, että Tarvola on esitellyt Granon laajaa palvelutarjontaa Oomille todella aktiivisesti. Oomin tahtotilana on myös hyödyntää erilaisia palveluita mahdollisimman tehokkaasti työarjessa.
Korhonen kiittää, että vastauksia erilaisiin kysymyksiin saadaan Granolta nopeasti:
– Homma toimii ja asiakkuus on selkeästi hallussa. Minna on hyvin välitön ihminen ja meillä synkkaa hyvin yhteen.
– Pidän siitä, että olemme keskittäneet palveluita yhteen paikkaan. Tuntuu, että kaikki on mahdollista ja voin olla kaikissa tarpeissa yhteydessä yhteen yhteyshenkilöön,
Minna Korhonen
Painopalveluiden lisäksi myös muuta palvelutarjoamaa käyttöön
Laajan ilmelanseerauksen, toimitilateippausten ja lukuisten erilaisten painotuotteiden toteutuksen lisäksi Oomi on ottanut Granon laajasta palvelutarjonnasta käyttöönsä myös muita palveluita. He käyttävät muun muassa Granon käännöspalveluita sekä My Grano Lite -tilausjärjestelmää. Miten näiden palveluiden käyttö on sujunut?
– My Grano Liteä olemme toistaiseksi käyttäneet toistaiseksi melko vähän, lähinnä henkilökortteihin ja kirjepohjiin. Toiveena meillä kuitenkin on, että myyntikumppanimme voisivat jatkossa itse tilata muun muassa esitteitä ympäri Suomea suoraan tilausjärjestelmästä. Se tulee tarpeeseen, kun koronarajoitukset ja -sulut puretaan, Korhonen sanoo.
Sen sijaan käännöspalvelut ovat olleet Oomilla hyvinkin aktiivisessa käytössä.
– Alun perin lähetimme käännökset sähköpostitse, kunnes Minna Tarvola ehdotti meille käännösportaalin käyttöönottoa. Se on tosi näppärä ja tykkään käyttää sitä, Korhonen kertoo.
Hän lisää, että käännöspalvelut ovat helpottaneet hänen työarkeaan:
– Saan portaalista heti kuittaukset, eikä minun tarvitse jäädä miettimään, onko esimerkiksi joku henkilö paikalla. Myös aikataulut ovat pitäneet tai jopa olleet odotettua nopeampia.
– Näppärän portaalin lisäksi olen ollut tyytyväinen myös käännöksiin. Tekstit ovat olleet ymmärrettäviä ja taustalla olevaa asiaa on myös ajateltu, eikä tekstejä ole vain käännetty sanasta sanaan. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän palveluun, Korhonen kiittää.
Myös suuri verkkosivun käännösprojekti ruotsin ja englannin kielille sujui hyvin.
– Energia-alan sanasto on välillä haasteellista, mutta Granolta kyllä kysytään, jos jokin asia on epäselvä, eivätkä he itse lähde arpomaan, Korhonen lisää.
Keskittäminen on miellyttänyt Oomia
Oomi on keskittänyt painotuotteiden ja markkinointitiimin arkea helpottavien palveluiden hankinnan Granolle.
– Pidän siitä, että olemme keskittäneet palveluita yhteen paikkaan. Esimerkiksi painotuotteissa minun ei tarvitse lähteä selvittämään, mitä kautta ne pystytään painamaan. Granolla on hyvin monipuoliset palvelut painatus- ja tulostuspalveluissa. Tuntuu, että kaikki on mahdollista ja voin olla kaikissa tarpeissa yhteydessä yhteen yhteyshenkilöön, Korhonen sanoo.
Korhonen kiittelee myös Granon nopeutta:
– Välillä aina mietin, että tässä varmaan kestää pitkään, mutta saankin kuulla, ettei hommaan mene kuin muutama päivä. Toimitukset ovat olleet nopeita ja perillä silloin kun luvataan.
Korhonen summaa yhteen Granon parhaita puolia ja kertoo, erityisesti monipuolisuuden ja laajan palvelutarjonnan miellyttävän Oomia. Hän kertoo myös kaiken sujuneen sovituissa aikatauluissa.
– Grano on ollut kiva kumppani ja homma on toiminut. Olemme tiiminä olleet tyytyväisiä palvelun laatuun ja tasoon, Minna Korhonen päättää.