Referenssit - Grano — 13.12.2021 — min. lukuaika
Enersensen uusi ilme käyttöön valtakunnallisesti Granon toimesta
Enersense ja Empower yhdistivät voimansa vuonna 2020, jolloin alkunsa sai uudistunut Enersense. Yhtiön uusi brändi-ilme tuli viedä valomainoksina, teippauksina ja kyltteinä toimipisteisiin, työmaille ja ajoneuvoihin koko Suomen ympäri. Työn teki Grano.
Enersense on päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja, joka toimii teollisuus-, energia-, tietoliikenne- ja rakennusalan yhtiöiden laaja-alaisena kumppanina energia-alan murroksessa. Enersense toimii kansainvälisesti 40 eri maassa ja yrityksessä työskentelee noin 2 200 henkilöä.
Vuonna 2020 Enersense yhdistyi Empowerin kanssa. Yhdistynyt yritys, Enersense International Oyj, listautui Helsingin Pörssiin kesäkuussa 2021. Yhdistymisen seurauksena yhtiö toteutti viestintätoimisto Kreab Helsingin kanssa ilmeuudistuksen, jota Grano on ollut jalkauttamassa Enersenselle valtakunnallisesti.
Brändiuudistuksen myötä kaikki entiset Empowerin toimipisteet ja Enersensen vanhalla brändi-ilmeellä olleet tilat muuttuivat uuden ilmeen mukaisiksi. Uudistus jaettiin vaiheisiin, joista takana on nyt ensimmäinen. Enersensellä uudistusta on johtanut viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tommi Manninen, joka kertomansa mukaan hyppäsi niin sanotusti liikkuvaan junaan, aloittaessaan Enersensellä helmikuussa 2021. Brändiuudistuksen lisäksi Mannisen on pitänyt kiireisenä yrityksen kesäinen pörssilistautuminen sekä muut ulkoista ja sisäistä viestintää vaativat hankkeet Suomessa ja ulkomailla.
– Ensimmäisessä vaiheessa oli tärkeintä saada vanha Empower-brändi ja Enersensen vanha brändi-ilme kentältä pois. Päätimme aluksi uusia kaikkien autojemme teippaukset, toimipisteiden valomainokset sekä toimipisteiden ja työmaiden kyltit ja teippaukset. Nämä kaikki ovatkin nyt pitkälti toteutettu tavoitellussa aikataulussa, kertoo Manninen ja mainitsee uudistuksen toisen aallon tarvekartoituksen olevan juuri käynnissä.
– Meillä on hyvin erilaisia työmaita, joiden tarpeet voimme nyt ensivaiheen jälkeen huomioida paremmin ja tuoda työmaille myös räätälöityä markkinointia. Toteutettu brändiuudistus kantaa pitkälle ja mahdollistaa moniin paikkoihin ikäänkuin väliotsikoita – meidän tarinaa syventäviä viestejä, Manninen sanoo.
Laaja brändiuudistus käsitti satoja ajoneuvoja ja useita toimipaikkoja sekä työmaita
Projekti on ollut jo ensivaiheessa varsin laaja. Granon pakeille Enersense päätyi projektissa kilpailutuksen kautta. Grano on jo aiemmin auttanut markkinoinnissa entistä Empoweria.
– Yhtiöillämme on pitkäaikainen ja hyvä kumppanuussuhde Granon kanssa. Heidän palveluidensa laatu ja sitoutuminen yhteistyöhön on ollut tässä projektissa erinomaista ja kustannustehokasta, kertoo kilpailutuksesta vastannut Enersensen hankintajohtaja Petri Lehtinen.
Ilmeuudistuksen kokeneita Enersensen autoja liikkuu ympäri Suomea noin 300. Toimitilateippaukset sekä kyltitykset puolestaan uusittiin kaikissa yhtiön toimipisteissä. Yrityksen valomainokset uusittiin neljällä paikkakunnalla: kahdessa toimipaikassa Helsingissä, Haminassa, Pirkkalassa sekä Enersensen pääkonttorissa Porissa.
Työmaat saivat ensivaiheessa “aloituspaketit”, jotka sisälsivät muun muassa eri kokoisia kylttejä, tarroja, kypärätarroja sekä muun muassa magneettilogoja kontteihin, peräkärryihin ynnä muihin kiinnitettäviksi.
Uudistustyön helpotukseksi, Granon tuotantopalvelut auttoivat Enersenseä kaikkien aineistojen toteutuksessa ja versioinnissa eri käyttökohteisiin, uuden Enersensen brändiohjeen mukaisesti.
Lehtinen kertoo Granon tuotantotiimin toimineen varsin itsenäisesti suoraan Enersensen liiketoimintojen yhteyshenkilöiden kanssa.
– Tämä sujui joustavasti ja aikataulussa, Lehtinen kiittelee.
Parhaillaan käynnissä olevassa Enersensen työmaiden tarvekartoituksessa selvitetään, mitä kaikkea kentällä jatkossa tarvitaan.
– Hyvä brändiuudistus, joka tehtiin ensivaiheessa riittävän yleistasolla, auttaa meitä myös reagoimaan hetkeen. Siksi koin sen tärkeänä ennen toista aaltoa ja brändiämme tukevien viestien tuomista mukaan. Tietotaito ja ymmärrys lisääntyy meille sisäisestikin koko ajan. Jos ensiaallossa olisimme tuoneet mukaan yksilöllisiä asioita, voisi korjattavaakin olla enemmän, Tommi Manninen taustoittaa projektin eri vaiheita.
– Yritysviestintä tai brändiuudistus, ei saa haitata yrityksen työntekijöiden arkea ja työntekoa. Tehtävänämme on auttaa heitä eteenpäin ja luoda tulevaisuuteen mahdollisimman hyvät työmahdollisuudet, Manninen tiivistää.
Enersense-asiakkuudesta Granolla vastaava avainasiakaspäällikkö Saila Jääskeläinen kertoo, että jatkossa tarkoituksena on se, että Enersensen työmaat voivat tilata tarvitsemiaan tuotteita itsenäisesti My Grano -tilausjärjestelmästä.
– Sähköisen kaupankäynnin laajentaminen on molemmin puolin tavoitteenamme, toteaa puolestaan Petri Lehtinen.
Asiakasymmärrys auttaa valitsemaan laaja-alaisellekin yritykselle oikeat palvelut
Granon Saila Jääskeläinen mainitsee, kuinka tärkeänä hän pitää ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta, jotta Enersensellekin löydettäisiin Granon valtavan laajasta palvelutarjoamasta ne eniten heidän liiketoimintaansa tukevat palvelut.
Tommi Manninen kokee ymmärryksen olevan hyvästä, mutta korostaa, että on takuulla vaikeaa ymmärtää tarkasti Enersensen kaltaisen laaja-alaisen yrityksen kohderyhmien tarpeita.
– Minun mielestäni on ihan hyvä, että on riittävän etäällä samaan aikaan kun on sisällä. Liiallinen tuntemus voi äkkiä johtaa siihen, että yleiskuva hämärtyy ja toisaalta jos ymmärtää vain yleiskuvan, voi jäädä yksityiskohtaiset perustarpeet huomioimatta. Uskon, että Granolla on riittävän selkeä kuva meidän eri kohderyhmistä, Manninen kertoo.
– Meillä on ollut Sailan kanssa oikein hyvää keskinäistä ajatusten vaihtoa. Minua ilahdutti myös se, että Granon silloinen toimitusjohtaja Pekka Mettälä halusi käydä kanssamme keskustelua, jotta Granolla ymmärrettäisiin liiketoimintaamme ja tarpeitamme paremmin, hän jatkaa.
Laaja tarjontapaletti on hyvä
Tommi Manninen sanoo Granon laajan palvelutarjoaman olevan yksi Granon parhaista puolista.
– Laaja tarjontapaletti on hyvä. Minusta on kiva, että meillä on tällainen kumppani, joka pystyy jalkauttamaan brändiämme monille eri tasoille. Pidän myös siitä, että tiedossani on luukku, josta pystyn tilaamaan monia eri asioita, Manninen kertoo.
– Kaikki henkilöt, joiden kanssa olen Granolla asioinut, ovat myös olleet mukavia, tehokkaita ja yhteistyöhaluisia, Manninen kiittää granolaisia tähän astisesta yhteistyöstä.
Hän toivoo yhteistyön tulevaisuudellekin samankaltaista säntillisyyttä kuin laajan brändiuudistusprojektin ensiaallossa.
– Jatketaan samaan tapaan ja tehdään mitä on suunniteltu aikataulujen mukaan.
– Toki reaktiivisen tekemisen mukaanottaminen on myös hyvästä. Vaikka suunnittelisimme asiat hyvin, maailma tuppaa välillä olemaan kiivastahtisempi, joten on tärkeää löytää nopeasti yhdessä ratkaisuja. Se on kumppanissa tärkeä ominaisuus, Manninen päättää.– Minusta on kiva, että meillä on tällainen kumppani, joka pystyy jalkauttamaan brändiämme monille eri tasoille.
Tommi Manninen / viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Enersense International Oyj