Referenssit - Grano — 12.06.2022 — min. lukuaika
Feelment Oy luotti Granoon asiakaslehden suunnittelussa ja tuotannossa
Grano tuotti Feelmentille asiakaslehden, jonka tehtävänä oli tuoda ravintola-alalle tietoisuutta viihteen merkityksestä ja mahdollisuuksista ravintola- ja baariliiketoiminnalle. Asiakaslehti tuotettiin kokonaisvaltaisena palveluna aina suunnittelusta ja sisällöntuotannosta painatukseen asti. Toimiva yhteistyö ammattilaisten kesken ja inspiraatio loivat näyttävän lehden, joka ajaa asiansa ainutlaatuisena asiakaslehtenä.
Feelment Oy on ravintolaviihteen tuottaja Pellossa. Se on 1984 perustettu suomalainen perheyritys, jonka palvelut ovat suunnattu ravintola-alalle. Feelment tarjoaa Suomen ainoana palveluntarjoajana kaiken ravintolaviihteen yhdessä, saumattomasti yhteen toimivassa sovelluksessa. Asiakas voi hankkia taustamusiikin, urheilukanavat, karaoken sekä mainosnäytöt Feelmentiltä.
Ainutlaatuinen projekti inspiroi Granoa
Granolaiset innostuivat projektista, sillä lehti oli Feelmentin ensimmäinen laatuaan. Lehden tehtävä oli tuoda näkyvyyttä Feelmentille ammattimaisella sisällöllä ja ulkoasulla.
– Asiakastarinat kertovat meistä hyvin. Artikkelit käsittelivät erilaisia ja erikokoisia ravintoloita ja baareja ympäri Suomen. Ei tarvitse lähettää referenssilistaa potentiaalisille asiakkaille, kun voimme antaa tämän lehden tai linkata e-julkaisun. Lehti on uskottavuustekijä myyntityössä, kertoo Feelmentin markkinoinnista Valtteri Vanha.
– Meillä on olemassa niin sanottu ”karaokefirman stigma”, eli tarkoitus oli nostaa tietoisuutta palvelun laajuudesta sekä kokonaisuudesta. Lehden avulla kerroimme, että meiltä löytyvät kattavat viihdepalvelut ravintola-alalle, Valtteri lisää.
– Grano tuotti Feelmentille laadukkaan julkaisun, jonka kaltaista markkinoilla ei vielä ole ollut. Meidän tehtävämme oli tuottaa julkaisu aina sisällöntuotannosta ja ulkoasusta näyttävään lopputulokseen asti, avaimet käteen -periaatteella, avaa Granon avainasiakaspäällikkö Pasi Osala, joka toimi myös projektipäällikkönä.
Lehden sisältö kertoo yrityksen osaamisesta
Grano järjesti valokuvauksen ja sisällön yhdessä Feelmentin kanssa. Kun kuvat ja artikkelit olivat valmiina, Grano taittoi julkaisun.
– Hyppäsin mukaan, kun kirjoitustyö oli aluillaan ja pääsin osallistumaan myös lehden kuvamaailman suunnitteluun. Pidimme aluksi asiakkaan kanssa palaverin, jossa kävimme läpi toiveita ulkoasuun liittyen. Tiukkaa graafista ohjausta ei ollut, vaan minulla oli lähes vapaat kädet – erittäin herkullinen projekti siis, toteaa Granon tuotanto-AD Mari Oksanen.
– Marin graafinen suunnittelu ja taittotyö olivat kaiken A ja O, Pasi kehuu työkaveria.
Projektissa Granon EMMi-aineistopankki oli olennainen työkalu:
– EMMi:n avulla säästyimme melkoiselta sähköpostirumbalta vedosprosessissa. Kun kommentoijia on useampia, pystyvät EMMi:ssä kaikki kommentoimaan juttuja yhtäaikaisesti ja näkemään toistensa kommentit ilman tiedostojen lähettelyä postista toiseen, kuvailee Mari.
Lehti kehittyi projektin aikana.
– Menimme asiakas, visuaalisuus ja sisältö edellä, Mari kertoo.
– Lopputulos on laadukas. Olemme saaneet monilta kehuja, Valtteri toteaa.
Valmis lehti postitettiin 12 000 osoitteeseen, kuten ravintoloihin. Se toimitettiin Shaker-lehden välissä, joka on ruoan ja juoman ammattilaisten lehti.
– Olemme huomanneet, että verkkoliikenne kasvoi päiväkohtaisesti 560 prosenttia. Kuukauden jälkeen liikennemäärän kasvu on ollut 60 % ja tämä on näkynyt liidien määrässä. Kokeilujakson aloittaneiden määrä on karkeasti tuplaantunut. Lehteen ei tästä voi vetää suoraa yhteyttä, mutta uskoisin, että sillä on ollut tekemistä asian kanssa, Valtteri avaa.
Toimiva yhteistyö takasi näyttävän lehden
Yhteistyö sujui mutkattomasti, sillä vuoropuhelu Granon ja Feelmentin välillä oli saumatonta ja rentoa. Lisäksi kaikki keskustelu käytiin ilman välikäsiä: asiakkaalta suoraan Granolle ja toisinpäin.
– Kaikki onnistui hienosti kiireen keskellä. Helppous ja sujuvuus ovat tällaisessa projektissa isossa merkityksessä. Granoon voi luottaa. Esimerkiksi käyntikortit ja messumateriaalit hoituivat pikaisella aikataululla. Yksi soitto riittää, sillä asiat Granolla hoituvat heti eivätkä hetken päästä.
– Feelmentiläisten kanssa oli mukava keskustella. Pääsimme nopeasti yhteisymmärrykseen, Mari sanoo.
Valtteri lisää, että Grano on helpottanut arkea:
– Yksi talo, kaikki palvelut ja yksi myyjä, joka tietää budjetin. Ei tarvitse tilatessa pelätä, että perässä tulee hirveä lasku. Helppoa ja vaivatonta! Jos meidän olisi itse kaiken oman työn lisäksi vielä pitänyt taittaa tämä lehti, siitä ei olisi tullut mitään, nauraa Valtteri.
– Olemme todellakin arjen auttajia. Feelment pystyi vapauttamaan omaa työaikaa varsinaiseen yritystoimintaan, Mari hymyilee.
Projektissa mukana olleet:
Feelment Oy
Iina Huikari
Valtteri Vanha
Sisältö:
Viestintä Ässä Oy:n Sirkka-Liisa Aaltonen
Valokuvaajat:
Visual Tailors Oy, Vesa Airio
Studio Sabat, Marc Sabat
Valokuvaaja Juuso Haarala