Siirry suoraan sisältöön

Grano jalkautti Alvan laajan brändiuudistuksen lukuisiin pintoihin

Grano jalkautti Alvan laajan brändiuudistuksen lukuisiin pintoihin


Alva on Jyväskylän kaupungin omistama energia- ja vesiyhtiö, joka tunnettiin aiemmin nimellä Jyväskylän Energia. Viime vuosina yhtiö on laajentanut toimintaansa myös Jyväskylän ulkopuolelle sekä uusiin liiketoimintoihin. Syksyllä 2019 yhtiö sai brändiuudistuksen yhteydessä nimen Alva.

– Olimme laajentaneet toimintaamme muun muassa vesihuollon puolelle, jossa Alvalla on tarjota palveluita kunnille ja vesihuoltolaitoksille ympäri Suomea. Siksi nimi Jyväskylän Energia ei enää tuntunut sopivalta, koska niin alue- kuin tuotekategoriamielessä suuntamme on laajempi, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Merja Heinonen Alvalta kertoo brändiuudistuksen taustasta.

Grano auttoi Alvaa laajassa brändiuudistuksessa, johon kuului muun muassa suuria valomainoksia, kymmenittäin ajoneuvoteippauksia, opasteita ja kyltityksiä. Projekti tehtiin nopealla aikataululla, alle kahdessa kuukaudessa. Granon palveltavaksi Alva päätyi brändiuudistuksessa kilpailutuksen kautta.

– Hinnan lisäksi päätöksemme taustalla vaikutti se, että toimijalla on resurssit ja osaaminen näinkin massiivisen muutoksen toteuttamiseen aikataulussa, joka on etukäteen aika tarkkaan naulittu ja josta emme voi lipsua. Luotimme siihen, että Grano pystyy hoitamaan tämän mittaluokan projektin, Heinonen sanoo.

Muutos koski kymmeniä toimipaikkoja ja ajoneuvoja

– Kun projektisuunnitelma kaikista uudistettavista kohteista valmistui, saimme Alvalta heidän uuden brändiohjeensa, jonka avulla jalkautimme Alvan uutta ilmettä lukuisiin erilaisiin elementteihin, aluemyyntijohtaja Mikko Honkonen Granolta valaisee projektin vaiheita.

Grano toteutti brändiuudistuksen Alvalle avaimet käteen -palveluna, joka sisälsi kaiken kohteiden kartoituksesta ja aineistojen muokkauksesta tuotantoon, asennukseen ja valmiiden kohteiden dokumentointiin.

Projekti oli laaja, sillä jo pelkästään erilaisia ajoneuvoja on Alvan käytössä yli neljäkymmentä ja opasteita kaipaavia toimipaikkojakin kymmeniä. Ajoneuvojen, opasteiden ja kylttien lisäksi Grano toteutti suuret valomainokset korkealle, haastaviin kohteisiin kuten Rauhalahden voimalaitoksen seiniin.

– Grano teki hyvää työtä olemassa olevaa ohjeistusta soveltaen ja noudattaen, Heinonen kehuu Granoa.

– Kaupunkikuvassa brändimuutos tapahtui hyvin nopeasti ja sujuvasti, vaikka teimmekin Granon kanssa mittavia muutoksia hyvin nopeassa aikataulussa. Lanseerauspäivään mennessä kaikki priorisoidut näkyvimmät kohteet olivat saaneet uuden ilmeen, Heinonen jatkaa.

Suurten brändiuudistusten ajat ovat yhtiöille jännittäviä, varsinkin kun kyse on pitkään samalla alueella toimineista brändeistä. Miten asiakkaat ja sidosryhmät ottavat muutokset vastaan? Pidetäänkö niistä?

– Koen, että brändiuudistus on otettu meillä sisäisesti vastaan positiivisesti ja henkilöstö kokee siitä tietynlaista ylpeyttä. Asiakkailtakin olemme saaneet hyvää palautetta, erityisesti yritysasiakkailta ja kuntapuolelta, joiden kanssa olimme taustoittaneet muutosta jo ennen sen tapahtumista, Heinonen iloitsee.

Yhteydenpito avainroolissa

Laajoissa ilmeenmuutosprojekteissa sekä tarkka aikataulutus että sujuva yhteydenpito ovat avainroolissa. Alvan muutosprojektissa vastuuhenkilönä toiminut Granon Mikko Honkonen saa Merja Heinoselta kiitosta:

– Mikko hoiti yhteydenpidon todella hyvin. Oli helppoa, kun minulla oli yksi kontakti, joka hoiti kaiken organisoinnin taustalla, niin ettei minun tarvinnut siihen puuttua. Mikko myös viesti asioiden etenemisestä ja minulla oli koko projektin ajan luottavainen olo, Heinonen kiittää.

– Kun on valtavasti asioita hoidettavana, on elinehto, että kumppanit hoitavat osuutensa kaikesta työstä sujuvasti ja sovitusti aikataulussa. Granolla oli tässä projektissa näkyvä ja merkittävä rooli, sillä he toteuttivat meille niitä elementtejä, jotka näkyivät katukuvassa heti, Heinonen jatkaa. 

– Toivon, että meillä on jatkossakin sekä päivittäisessä työssä että laajemmissa projekteissa oma tuttu yhteyshenkilö, joka tietää meidän tarpeemme. Näin yhteistyö on sujuvaa, Merja Heinonen päättää.

– Luotimme siihen, että Grano pystyy hoitamaan tämän mittaluokan projektin.

Merja Heinonen / markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Alva-yhtiöt


Tutustu Granon myymälämarkkinoinnin ratkaisuihin >>

Juttu on julkaistu alun perin 17.08.2020 ja sitä on päivitetty 5.10.2022.
Ota yhteyttä