Referenssit - Grano — 1.10.2024 — min. lukuaika
Granolta mittava ilmeuudistus valmiina palveluna
Adven Oy on energiayhtiö, joka tuottaa energiapalveluja teollisuuteen, sekä kaukolämpöpalveluja kaupungeille ja kunnille. Grano toteutti Advenille laajan ja kokonaisvaltaisen ilmeenuudistamisprojektin avaimet käteen -palveluna. Tarve tälle syntyi, kun Adven integroitui toisen energia-alan yrityksen kanssa vuonna 2021 ja teki brändiuudistuksen. Advenin energialaitoksia on Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja pian myös Hollannissa.
Advenin markkinointi- ja viestintäjohtaja Mia Sipilä-Heikura kertoo, että Grano valikoitui miljööuudistuksen toteuttajaksi kilpailutuksen jälkeen ja yhteistyö tässä suuressa projektissa aloitettiin syksyllä 2022. Yhteistyötä on tehty jo ennen tätä.
– Isoin ponnistelu oli se, kun meillä on energialaitoksia konsernissa yli 350 ja ne kaikki piti käydä läpi. Jokaisessa laitoksessa oli jonkinlainen vanhan brändin mukainen ulkokyltitys. Granon väki teki ensin kartoituskierroksen kaikilla laitoksilla. Kyltit kuvattiin ja Granolta tuli ehdotus uusista kylteistä – sopisiko parhaiten esimerkiksi valomainos tai jokin muu kyltti- tai opastetoteutus. Oman porukan kanssa katsoimme eri vaihtoehdot läpi ja sovimme kylttien muutoksista. Grano vastasi tuotteiden valmistuksesta ja asennuksesta.
Hyödyllistä ja vastuullista työtä
– Aivan ehdoton edellytys oli, että saimme kartoituspalvelun kylttien vaihtoon. Se ei mitenkään olisi voinut onnistua muuten kuin ulkoistetun palvelun kautta. Tuli asiantuntija, joka osaa katsoa, mitä kylttiin kannattaa laittaa.
Grano ei toteuttanut ainoastaan ulkokylttejä, vaan teki Advenin huoltoautojen teippauksia Suomessa. Myös käyntikortit ja henkilökortit uudistettiin ja Advenin toimipisteisiin tehtiin uudistuksen mukaiset taulut ja seinäteippaukset. Yksittäisiin tapahtumiin on tehty erillisiä tuotetilauksia. Yhteistyö jatkuu edelleen projektin jälkeen: eri tuotteita on laitettu MyGrano-palveluun helposti tilattaviksi.
– Minä koen MyGranosta sen hyödyn, että nyt advenilaiset voivat itse tilata sieltä tuotteita. Aina, kun energialaitos valmistuu, projektipäällikkö voi itse tilata kyltit. Aiemmin tällaisissa tarpeissa olisi soitettu minulle, niin nyt tämä helpottaa tosi paljon, Mia kertoo.
Grano hoiti työn vastuullisesti. Kartoituskäynnit ja asennukset suunniteltiin järkeviksi ja vanhat materiaalit kierrätettiin asianmukaisesti, mikä oli Advenille ehdoton kriteeri.
– Kun itse olemme energiasiirtymää edistämässä, niin vastuullisuus kumpuaa kaikesta. Kun hankimme jotain, niin mietimme, että olemme samoilla linjoilla tässä asiassa. Pidämme mielessä, mikä on kestävää käytäntöä.
Granon hyvä ote työhön
– Toivoimme Granolta kokonaisvaltaista otetta työhön, ja että tämä vaatisi meiltä Advenilla mahdollisimman vähän, eli että meihin pidetään yhteyttä vain silloin, kun raportoidaan mitä on tehty. Kyllä Granolla oli hyvä ote ja he potkivatkin meitä välillä eteenpäin, kun olimme aika kiireisiä brändiuudistuksen aikana. Grano patisteli meitä ja piti huolen, että asiat edistyvät. Heiltä löytyi aloitteellisuutta, nopeaa reagointikykyä ja älyttömän hyvät avainhenkilöt, avainasiakaspäällikkö Minna Tarvola ja projektipäällikkö Jarkko Ritvanen. Jos oli jotain haasteita matkalla, niin he pyrkivät niitä ratkomaan ja edistämään. Loppu hyvin, kaikki hyvin - kyltit ovat paikoillaan ja yhteistyö jatkuu. Jos projekti ei olisi hoitunut hyvin, niin ei olisi MyGranoa eikä monta muutakaan juttua.
– Grano ymmärsi tilannettamme, osasi ajatella puolestamme ja kunnioitti meidän brändiä. Käyttäisin kyllä Granoa uudestaan ja suosittelen sitä. Grano hoiti homman hyvin, itse sain keskittyä omaan työhöni ja minun tiimini yhtä lailla, niin se oli se kaikkein arvokkain juttu, Mia toteaa.