Referenssit - Grano — 5.12.2022 — min. lukuaika
Kuivalihakundin Törkysen Kuiva kuivalihajoulukalenteri tehtiin Granolla
Törkysen kuiva, mutta maukas Kuivalihakundin kuivalihajoulukalenteri tehtiin yhdessä Granon kanssa. Kuivalihakundin markkinointipäällikkö Henrik Hertell kertoo, miten kalenteri keksittiin, miten se toteutettiin ja lopulta, miten se menestyi.
Kotikeittiöltä kaupan hyllylle
Dried Buddy Oy eli Kuivalihakundi tekee ronskia, pääosin kotimaista kuivalihaa amerikkalaiseen tyyliin. Tällä hetkellä yrityksessä on 20 työntekijää. Yrityksen perusti vuonna 2016 Timo Lahti, joka koki, että kaupoista ei löytynyt hänelle sopivaa kuivalihaa. Tästä inspiroituneena hän osti lihaa varten kasvikuivurin ja testaili erilaisia makuja ja suolan määrää. Kun hän vei ystävilleen maisteltavaksi tuotoksiaan, oli lopputulos selvä: oma yritys täytyi pystyttää!
Timo oli tällöin kuorma-autokuskina, joten yrityksen ja päivätyön yhdistäminen oli hankalaa. Aluksi hän ylläpiti pientä tuotantoa, mutta verkkokaupan valmistuessa ja sitä kautta menekin kasvaessa Timon oli jätettävä päivätyöt sikseen ja keskityttävä uuteen yritykseensä. Henrik Hertell, Henkka, oli Kuivalihakundin ensimmäinen työntekijä aloittaessaan Timon työkaverina vuonna 2017. Henrik työskentelee Kuivalihakundin markkinointipäällikkönä.
Henrik kertoo, että yritys on kasvanut merkittävästi vuodesta 2016 alkaen.
– Olemme kasvattaneet liikevaihtoa joka vuosi. Yhdessä Timon ja meidän timanttisen ja raudanlujan tiimin kanssa olemme kehittäneet ja laajentaneet tuotantoa, Henrik kertoo.
– Tavaraa menisi enemmän kuin pystymme tuottamaan! Hän lisää.
Kuivalihakundin brändi on räväkkä ja äänekäs. Henrik kertoo, että kuivalihaa kutsuttiin alkuun Jerkku-kuivalihaksi, mutta ajatus kansainvälistymisestä muutti nimen. Ideat pakkauksiin tulivat Timolta ja Henrik toteutti visuaaliset elementit toiveiden mukaan.
– Oleellista on, että tuotenimet ovat isolla ja design-filosofiamme näkyy tuotteissamme. Kaikki on pakkauksen muodon ja elementtien osalta mahdollisimman näkyvää ja isoa. Mikään ei saa jäädä epäselväksi, Henrik kertoo.
Villistä ideasta valmiiseen tuotteeseen
Noin kolme vuotta sitten Timo ja Henrik totesivat, että he haluavat Kuivalihakundin joulukalenterin markkinoille. Ideasta syntyi Törkysen kuivaa joulua -kuivalihajoulukalenteri, joka sisältää 24 luukkua herkullista kuivalihaa eri makuelämyksillä varustettuina. Granolla oli ilo olla mukana toteuttamassa joulukalenteria, jossa myös erityinen unboxing-, eli avaamiskokemus on taattu. Joulukalenteri ei kuitenkaan ollut Kuivalihakundin ensikosketus Granoon, sillä Grano oli mukana toteuttamassa Kuivalihakundin tähtituotetta, Lihalaatikkoa. Työskentely Granon kanssa oli siis entisestään tuttua.
Joulukalenteria työstämään lähti Granon avainasiakaspäällikkö Mika Kaverinen, joka hyppäsi projektiin mukaan, kun Henrik lähetti kalenterisuunnitelmat Mikalle.
– Mika sanoi, että tulkaa tänne, niin katsotaan! Istuimme sitten hänen kanssaan funtsimaan, miten lähtisimme tästä eteenpäin, Henrik nauraa.
Haasteeksi kuitenkin muodostui kalenterin rakenne. Miten pusseihin pakatut tuotteet saataisiin joulukalenteriin?
– Ongelmana oli se, että halusimme käyttää olemassa olevia pussikokoja. Pohdimme, miten tuotteet käytännössä pakataan, sillä tila oli rajallista, Henrik kertoo lähtökohdista.
– Mika sitten ehdotti sopivan materiaalin, ja että luukut olisivat pieniä laatikoita, jotka tulevat kätevästi ulos kalenterin rakenteesta. Lopuksi kokonaisuuden päälle laitettiin huppu, joka toimi ovena koko kalenteriin, hän sanoo ja lisää:
– Timo halusi, että ovet muistuttavat saluunan ovia, joten sekin idea toteutettiin Granolla! Kun suunnitelmat lyötiin lukkoon, sain käsiini Granon rakennesuunnittelijalta piirrokset, joiden avulla suunnittelin ulkoasun loppuun.
Kuivalihajoulukalenteri ei ole vain herkkusuiden tuote, vaan jokaisen luukun takaa löytyy erilaisia tehtäviä, kuten ristinollaa, laivan upotusta sekä hienoja sarjakuvia. Pakkaus on unboxaajien unelma, sillä siinä on Henrikin sanoin paljon avattavaa, revittävää ja tsekattavaa.
– Timon idea oli, että laittaisimme tehtäviä luukkulaatikoiden taakse. Se toisi lisäarvoa paketille, joka olisi muuten vain pois heitettävä laatikko, Henrik kertoo.
– Oli hauska suunnitella tehtäviä! Saimme pohtia esimerkiksi, kuinka monta neliötä laitetaan ristinollaan tai miten iso se ruudukko onkaan, hän nauraa.
Kuivalihajoulukalenteri oli menestys
Kalenterit saapuivat Granolta Kuivalihakundille marraskuun alkupuolella.
– Erittäin nopea toimitus! Olimme todella fiiliksissä siitä, miten saimme kalenterit niin nopeasti joulumarkkinoille, Henrik kertoo.
Vuonna 2020 myytiin noin 400 kalenteria, kun puolestaan vuonna 2021 joulukalentereita meni 600 kappaletta. Tämän vuotisen ennakkomyynnin ansiosta myytiin 1000 kalenteria jo lokakuun alussa, jonka vuoksi Kuivalihakundi tilasi 500 kappaletta lisää.
– Laitoimme tilaukseen 500 kappaletta lisää, mutta nekin myytiin marraskuussa nopeasti loppuun! Henrik kertoo.
– Olimme yllättyneitä, mutta tietysti tyytyväisiä menekkiin, Henrik toteaa.
Yhteistyö Granon kanssa oli kaikkea muuta kuin kuivaa
Henrik kiittää Granoa toimivasta yhteistyöstä:
– Grano on ollut meille äärimmäisen tärkeä. Oli hieno nähdä, kuinka luova ja nopeasti reagoiva Grano onkaan. Emme voisi tehdä tällaisia projekteja ilman yhtä ketterää kumppania. Saimme apua teknisissä toteutuksissa joustavalla ja hyvällä aikataululla. Aina ovat aikataulut pitäneet.
– Lisäksi Mikan kanssa työskentely on parhautta! lisää Henrik nauraen.