Referenssit - Grano — 31.08.2021 — min. lukuaika
Millainen on maailman pohjoisimman korutehtaan rikastettu e-julkaisu?
Grano on toiminut Saurumin kanssa yhteistyössä pitkään erilaisten painotuotteiden suunnittelussa ja tuotannossa sekä teknologiakumppanina muun muassa aineistonhallinnassa. Viimeisimpänä uutena palveluna Saurum otti käyttöönsä Granon rikastetut e-julkaisut.
Saurum Osakeyhtiö kertoo verkkosivustollaan olevansa maailman pohjoisin korutehdas. Kuopiolaisella yrityksellä on todella pitkä historia laadukkaiden jalometallituotteiden valmistajana sekä suomalaisen korukulttuurin luojana. Yrityksen oman Saurum-tuotemerkin alla valmistuu miesten pukukoruja sekä rippiristejä. Saurum Osakeyhtiö valmistaa myös suomalaisen designkorubrändi Lumoavan korut sekä toimii Suomen virallisena maahantuojana tunnetulle, globaalille Citizen-kellomerkille.
Jenniina Vaara on työskennellyt Saurumilla pian neljän vuoden ajan. Hän toimii yrityksessä tittelillä Lumoava Art Director.
– Saurum on tehnyt Granon kanssa yhteistyötä noin viisi vuotta. Meillä on todella asiakaslähtöinen ja joustava yhteistyö. Grano on hyvin perillä siitä, millainen yritys olemme ja millaisia tarpeita meillä on, Vaara kertoo.
Pitkän yhteistyön aikana Grano on toteuttanut Saurumille suuren määrän erilaisia painotuotteita, kuten pakkauksia, myymälämateriaaleja, julisteita, kylttejä, tuotekortteja, esitteitä sekä kuvastoja. Saurum on myös Granon aineistonhallintapalvelu EMMin käyttäjä ja viimeisimpänä uutena palveluna Saurumilla otettiin käyttöön rikastetut e-julkaisut.
Saurumin kuvasto herää eloon rikastetulla sisällöllä
Saurum on jo useamman vuoden ajan julkaissut kahdesti vuodessa kuvastoa, jonka he postittavat jälleenmyyjiensä kautta kuluttajille alueellisesti.
– Vuonna 2020 mietimme sisäisesti, miten saisimme tuotua kuvastoamme digitaalisemmaksi ja brändeillemme jatkuvampaa sekä näkyvämpää markkinointia. Päädyimme siihen, että e-julkaisu voisi olla näppärä keino tuoda brändejä paremmin esiin ja voisimme saada jälleenmyyjämme käyttämään sitäkin apuna markkinoinnissaan, Vaara taustoittaa.
Saurum otti yhteyttä tuttuun kumppaniinsa Granoon ja yhteisessä suunnittelupalaverissa heille selvisi Granon rikastetun e-julkaisun monet mahdollisuudet.
– Granon eJulkaisun mahdollisuudet ovat hyvinkin monipuoliset. Järjestelmän avulla julkaisuihin voidaan tuoda linkityksiä, nappeja, tyyliteltyjä kuvagallerioita ja -karuselleja, animaatioita sekä videoita monissa eri muodoissaan: taustavideoina kuvien paikalla, suoratoistopalveluvideoina tai julkaisun sisällä olevina videolisäyksinä, kertoo Saurum asiakkuudesta Granolla vastaava avainasiakaspäällikkö Jukka Heikkinen.
– Mahdollisuuksia tosiaan löytyi vaikka ja mitä! Mietimme, että tällaisissa meidän katalogin kaltaisissa tuotteissa harvakseltaan on videoita ja päätimme ensimmäisissä rikastetuissa kuvastoissamme testata aluksi videoiden tuomista julkaisuihimme, Jenniina Vaara puolestaan kertoo.
Esimerkiksi harva kellon ostaja tietää Citizen Eco-Drive -koneistosta, joka pyrkii vähentämään kelloista kertyvää paristosaastetta, ottamalla käyttövoimansa puhtaasti valosta.
– Video on kuviin ja teksteihin verrattuna visuaalisempi ja informatiivisempi tapa tuoda teknologiaa esille, Vaara jatkaa.
Nykyisin Saurum julkaisee kuvastonsa neljä kertaa vuodessa. Grano tekee jokaisesta neljästä Saurum-kuvastosta oman e-julkaisun. Painettu kuvasto tehdään ja postitetaan kumppaneiden kautta vanhaan malliin kahdesti vuodessa.
– Lumoava-brändille puolestaan on tärkeää saada tunteita välitettyä ja luomamme fiilis on tärkeä. Olemme saaneet e-julkaisuista erittäin positiivista palautetta. Ne ovat ihanan raikkaita ja erilaisia. Julkaisuissa olevista videoista on pidetty ja ne ovat olleet monille jopa yllättäviä.
– Olemme näillä e-julkaisuilla halunneet kannustaa jälleenmyyjiämmekin ottamaan digiloikan. Julkaisutapana e-julkaisu on hirmu näppärä, koska sen sivumääräkään ei ole painotuotteen tapaan rajattu, Vaara kertoo.
EMMi-aineistonhallinta helpottamassa jälleenmyyjämarkkinointia ja projektinhallintaa
Saurum käyttää markkinointinsa ja myyntinsä apuna myös Granon EMMi-aineistonhallintaa, jonka avulla he jakavat aineisto- ja mediapankeistaan materiaaleja jälleenmyyjilleen ja sidosryhmilleen.
– EMMi on meillä hyvin laajalti käytössä ja se on auttanut meitä älyttömästi. Tarjoamme EMMin kautta jälleenmyyjillemme ladattavaksi muun muassa kuva- ja videomateriaaleja eri sesonkeihin. Käytämme EMMiä myös vedostukseen ja aineistojen kommentointiin.
– Lisäksi meillä on EMMi sisäisessä käytössä muun muassa projektinhallinnassa. Säilytämme EMMissä muun muassa markkinoinnin vuosikelloja ja muita sisäisiä informatiivisia aineistoja, taustoittaa Vaara.
Vaara kertoo, että EMMistä on tullut päivittäinen vierailupaikka yrityksen erilaisia työtehtäviä suorittaville työntekijöille varsinkin nyt, kun moni työskentelee etänä.
– Saamme kerättyä kaikki tiedostot ja aineistot yhteen paikkaan ja sisäisesti koostettua muun muassa tulevia kampanjoita –millaista materiaalia milloinkin on tulossa julkaistavaksi. Näin saamme näppärästi koko tiimin kesken katsottua tarpeita, eli järjestelmä on meillä käytössä myös tällaisessa hallinnollisessa työssä.
EMMi on ollut Saurumilla käytössä nyt noin kahden vuoden ajan.
– EMMi on ihanan monipuolinen. Ihastuin siihen heti kun saimme sen käyttöön ja käytän sitä monesti päivässä. Se on myös erittäin selkeä käyttää”, Vaara iloitsee.
Vaara myös kehuu, että EMMissä on todella paljon erilaisia hyödyllisiä ominaisuuksia. Esimerkkinä hän mainitsee tuotekorit, joilla voi kätevästi lähettää jälleenmyyjille aineistoja selattavaksi ja ladattavaksi ilman raskaita zip-paketteja ja linkkejä. Toisena arkea helpottavana ja nopeuttavana ominaisuutena hän mainitsee EMMin automaattiset kuvakonvertoinnit.
– Järjestelmästä löytää myös koko ajan uusia ominaisuuksia, jotka osoittautuvat hyödyllisiksi, hän mainitsee lopuksi.
Grano Saurumin apuna Suomen olympiajoukkueen virallisen kisakorun pakkaussuunnittelussa
Grano auttaa Saurumia myös heidän päivittäisessä suunnittelutyössään sekä uusien tuotteiden ideoinnissa. Granon Jukka Heikkinen kertoo esimerkkinä yhteistyön Saurumin ja Suomen olympiajoukkueen kanssa. Saurum ja heidän Lumoava-brändinsä on Suomen olympiajoukkueen virallinen yhteystyökumppani.
– Toimimme nyt toista kertaa Saurumin yhteistyökumppanina Suomen olympiajoukkueen virallisen kisakorun pakkaussuunnittelussa. Koru ja sen pakkaus ovat upeita. On ollut ilo olla pakkauskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa mukana, Heikkinen kertoo innostuneena.
– Lumoava oli Suomen olympiajoukkueen virallisena kumppanina jo vuonna 2018, jolloin Grano auttoi meitä ensimmäistä kertaa korurasian pakkaussuunnittelussa ja pakkauksen sleeven painamisessa. Lisäksi Grano auttoi meitä suunnittelemaan ja toteuttamaan julisteita, valokalvoja ja muita erilaisia myymälämateriaaleja, Jenniina Vaara jatkaa ja kertoo Granon olevan erilaisissa yhteistyömuodoissa aina positiivisella asenteella liikkeellä.
– Olemme olleet todella tyytyväisiä Granoon eikä minulla ole kuin positiivista sanottavaa heidän toiminnastaan, Vaara kehuu ja mainitsee Granon parhaiksi puoliksi asiakaslähtöisyyden, luotettavuuden ja joustavuuden. Vaara myös kertoo, että Granoon on aina mukava ottaa yhteyttä.
– Minusta ei koskaan tunnu stressaavalta soittaa Jukalle tai kenellekään granolaiselle. Heitä on niin helppo lähestyä, hän sanoo ja jatkaa:
– Tykkään myös siitä, kun voin heitellä palloa Granolle ja he ottavat siitä kopin. Näin en jää omaan kuplaani pohdiskelemaan asioita, koska monesti erilaisten markkinointituotteiden toteutukselle on niin monia erilaisia mahdollisuuksia. Grano on myös nopea ja laatu on aina ollut tosi hyvä. En oikeastaan edes muista, koska olisimme epäonnistuneet Granon kanssa, Vaara päättää.
– Olemme olleet todella tyytyväisiä Granoon eikä minulla ole kuin positiivista sanottavaa heidän toiminnastaan.
Jenniina Vaara / Lumoava Art Director, Saurum Osakeyhtiö