Referenssit - Grano — 18.03.2024 — min. lukuaika
Pepsin rekat saavat uuden ilmeen Granon kattavan teippausverkoston kautta
Juomavalmistaja Hartwall ja Grano ovat tehneet yhteistyötä jo noin 30 vuoden ajan. Yksi viimeisimmistä yhteisistä projekteista on Pepsin globaaliin brändiuudistukseen liittyvä automainonnan kokonaisuus, jonka myötä yhteensä 17 kuljetusautoa saavat uuden ilmeen. Eri puolilla maata ajossa olevat autot saadaan teipattua sujuvasti paikkakunnasta riippumatta Granon kattavan verkoston kautta.
Pepsi on monen suomalaisen rakastama kolajuoma, joka tunnetaan vastustamattomasta maustaan. Suomen markkinoille Pepsi saapui jo 1960-luvulla, eikä sen asema yhtenä suosituimmista kolajuomista ole sen koommin horjunut. Hartwall on valmistanut Pepsiä aina vuodesta 1999 saakka.
Granon teippausverkosto kattaa koko Suomen
Pepsillä on parhaillaan menossa globaali brändiuudistus, joka muuttaa Pepsin ilmettä kaikkialla maailmassa. Osana tätä uudistusta kaikki Hartwallin Pepsin kuljetusautot tulevat saamaan uuden ilmeen mukaiset teippaukset. Teippauksista ja muista autojen visuaalisista muutoksista vastaa Grano.
– Olemme tehneet Granon kanssa yhteistyötä pitkään. He ovat iso toimija ja varma peluri, joten valinta oli helppo. Grano pystyy toimimaan maanlaajuisesti koko Suomessa. Meillä on autoja ympäri Suomen, joten myös teippaukset pitää pystyä toteuttamaan eri puolilla maata. Autot ovat myös ajossa joka päivä, joten teippauksien aikataulut on soviteltava ajojen mukaan. Tällaisissa projekteissa Grano on ollut aina luotettava ja hyvä toimija, Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho kuvailee.
– Meille on ehtinyt näiden vuosien varrella muodostua hyvä yhteys Granon Lasse Järvisen kanssa. Lasse on ollut tekemässä meille monenlaista automainontaan liittyvää projektia. Hän oli tämänkin projektin osalta se, kelle soitimme ensimmäisenä, kerroimme mitä on meneillään ja kysyimme, että onnistuuko. Ja Lassehan vastaa aina, että onnistuu ja katsotaan vain, miten tehdään, Tomi hymyilee.
Yksi auto voi tavoittaa jopa 10 000 kontaktia päivässä
Sen lisäksi, että uuden ilmeen mukaiset teippaukset ovat tärkeä osa yhtenäistä brändi-ilmettä, ovat ne myös merkittävä markkinointikeino. Yksi auto voi tavoittaa yhden päivän aikana suuren määrän potentiaalisia asiakkaita.
– Jos yrityksellä on ajokalustoa – olipa kyseessä sitten henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto – niin kannattaa aina huomioida se, että yksi hyvin suunniteltu ajoneuvo voi tavoittaa jopa 10 000 kontaktia päivässä. Miksei ajoneuvon pintoja siis hyödyntäisi oman firmansa brändin vahvistamiseen, tuotemainontaan ja sitä kautta myynnin kasvattamiseen? Siinä on tavallaan ilmaiset mainospinnat käytössä, toteaa Granon teippauksista ja miljöötuotteista vastaava avainasiakaspäällikkö Lasse Järvinen.
– Teippaus kannattaa juuri sen kokonaisedullisuuden takia. Yhden kontaktin hinta voidaan laskea, kun summataan kustannukset aina suunnittelusta teippaukseen asti ja jaetaan kustannukset kontaktien kokonaismäärällä, Lasse jatkaa.
“Tämä on ollut meille helppoa”
Ajoneuvojen teippauksiin liittyvä prosessi on Granolla huolella mietitty. Lähtökohtaisesti riittää, että asiakkaalla on prosessin alussa vain idea. Idean pohjalta Grano suunnittelee vedoksen eli havainnekuvan suoraan haluttuun autoon. Sen jälkeen vedos hyväksytetään asiakkaalla ja kun vedos on valmis, lähtee se suoraan tuotantoon. Koko prosessi voidaan viedä läpi jopa parissa viikossa.
– Granon vahvuus on se yhden luukun periaate. Meillä on graafikot, hyvä tuotanto – ja se yksi tärkeimmistä eli valtakunnallinen teippausverkosto, Lasse summaa.
– Tämä on ollut meille helppoa. Heiltä tulevat valmiit leiskat, mitkä me katsomme läpi ja hyväksymme. Tarvittaessa kommentoimme, jos on jotain muutettavaa, mutta ei tässäkään projektissa ole tarvinnut muuttaa mitään, vaan kyllä se on mennyt kerralla maaliin. Granon kanssa on ollut aina helppo työskennellä. Tiedämme, että he osaavat hommansa ja ovat tämän alan ammattilaisia, Tomi kiteyttää.