Referenssit - Grano — 11.05.2021 — min. lukuaika
Pohjantähti luottaa My Grano -tilausjärjestelmään
Granon ja Vakuutusyhtiö Pohjantähden yhteistyö on edennyt nopeasti. Aluksi Grano oli Pohjantähden apuna Hämeenlinnan Jäähallin uudelleenbrändäyksessä. Sittemmin yhteistyö on laajentunut My Grano -tilausjärjestelmän perustamiseen ja Pohjantähden kaikkien painotuotteiden painamiseen, varastointiin ja logistiikkaan sekä lukuisien toimitilojen brändäyksiin.
Vakuutusyhtiö Pohjantähti on turvannut suomalaisten arkea jo yli 125 vuoden ajan. Grano aloitti yhteistyön Pohjantähden kanssa vuonna 2019, kun Pohjantähti etsi osaavaa ja ketterää kumppania mahdollisesti Suomen suurimmalle koskaan toteutettavalle ikkunateippaukselle Hämeenlinnassa. Nykyisin Grano toimii Pohjantähden kokonaisvaltaisena markkinointikumppanina.
– Meidän yhteistyö käynnistyi, kun Pohjantähdestä tuli HPK:n pääyhteistyökumppani ja Hämeenlinnan Jäähalli sai nimekseen Pohjantähti Areena. Keskustelumme alkoi jäähallin eteläpäädyn valtavasta ikkunateippauksesta, jonka lopulta toteutimme, kuin myös koko Pohjantähti Areenan uudelleenbrändäyksen, tarkentaa Pohjantähti-yhteistyöstä vastaava Granon myyntipäällikkö Miika Piikkilä.
Pian Pohjantähti Areenan brändäyksen jälkeen yritys päätyi toteuttamaan myös kaikki painotuotteensa Granolla. Heille suunniteltiin ja toteutettiin oma My Grano -tilauskanava, jonka kautta Pohjantähti nykyisin hallinnoi kaikkia painotuotteitaan sekä muun muassa liikelahjojensa varastointia ja logistiikkaa.
Jenni Niiranen toimii Pohjantähden markkinointi- ja viestintäpäällikkönä ja vastaa kokonaisvastuullisena yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä. Hän luotsaa Pohjantähden pientä, mutta ahkeraa markkinoinnin asiantuntijaryhmää, jota hän kutsuu iloisena “aika säpäkäksi tiimiksi."
– Painotuotteidemme kilpailutuksen jälkeen Grano ehdotti meille avuksi heidän My Grano -tilausjärjestelmää, jonka otimme käyttöön vuonna 2020. Järjestelmä on selkeä ja yksinkertainen käyttää ja se on otettu meillä sisäisesti hyvin vastaan, Niiranen kertoo.
Selainpohjainen My Grano -tilausjärjestelmä helpottaa ja nopeuttaa markkinointitiimin työarkea
My Grano -tilausjärjestelmä on selainpohjainen palvelu, joka voidaan räätälöidä kunkin yrityksen omiin tarpeisiin sopivaksi sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Palvelu tarjoaa helpon ja nopean tavan hallita yrityksen omia materiaaleja ja tuotteita verkkoselaimella yhdestä osoitteesta. My Granossa käyttäjämäärää ei ole rajattu ja se sopii siten hyvin sekä pienten että suurten organisaatioiden käyttöön.
– My Granon avulla tavallisesti yrityksen omissa tiloissa varastoitavat painotuotteet ja liikelahjat saadaan pois yrityksen omista nurkista, eikä kenenkään yksittäisen työntekijän tarvitse tietää, mistä mitkäkin tuotteet kuuluu tilata, tarkentaa Miika Piikkilä.
Pohjantähdelle räätälöidyssä My Grano -järjestelmässä on tilattavissa lähes 100 erilaista tuotetta, muun muassa esitteitä, julisteita, käyntikortteja, oppaita, roll-upeja sekä tuoteselosteita niin Pohjantähden yrittäjä- kuin henkilöasiakkaille. Monien erilaisten painotuotteiden lisäksi Pohjantähti hallinnoi My Granon kautta liikelahjojaan.
– Ennen My Granoa meillä oli painotuotteiden ja liikelahjojen tilauksille lomake intra-netissämme. Toimituksia hallinnoi pääkonttorimme työntekijä, joka pakkasi ja lähetti painotuotteet ja liikelahjat maakuntiin. Tuotteita säilytimme osittain painotalon varastossa ja osittain pääkonttorilla, kertoo Jenni Niiranen Pohjantähden aiemmista käytännöistä.
– Aiempi toimintamalli vaati myös hallinnointia ja logistiikkaa pyörittävältä pääkonttorin työntekijältä tietoa siitä, missä mitäkin säilytetään ja kuinka paljon mitäkin tuotteita on jäljellä, Niiranen jatkaa.
Nykyisin Pohjantähden kaikkia tuotteita säilytetään Granon Postitus, varastointi ja logistiikka -yksikössä Vantaalla. Grano pakkaa ja lähettää Pohjantähden My Granossa tehdyt tuotetilaukset ympäri Suomea aina kulloisenkin tarpeen mukaan. Tilausjärjestelmässä tuotteiden varastosaldot päivittyvät reaaliaikaisesti, joten myös Pohjantähdellä tiedetään, milloin jokin tuote on varastosta lopussa.
– Nykyisin on selkeää, kun kaikki tuotteet säilytetään Granolla ja ne ovat tilattavissa My Granosta. Järjestelmää käyttää meillä noin 15 ihmistä, jotka toimivat omien myyntialueidensa koordinaattoreina ja tilaavat tuotteita säännöllisesti ja keskitetysti. My Grano on nopeuttanut meidän päivittäistä tekemistämme, Niiranen iloitsee.
My Grano -järjestelmän avulla yritykset voivat myös personoida siellä olevia aineistoja hallitusti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tietyt elementit tuotteissa voidaan jättää avoimiksi, jolloin tilaaja pääsee selaintaitto-ohjelmalla muokkaamaan ennalta määrättyjä tietoja, esimerkiksi osoite- ja yhteystietoja tai muita paikallisuuteen liittyviä sisältöjä. Myös Pohjantähti hyödyntää tätä ominaisuutta, jossa painotuotteiden osittainen muokkaus tehdään selainpohjaisesti, mutta samalla heidän oman brändi-ilmeen mukaisesti.
Pohjantähden toimipisteiden uudelleenbrändäys käynnissä
Granon ja Pohjantähden kokonaisvaltainen kumppanuus on ulottunut myös Pohjantähden toimipisteisiin, joita Grano on uudelleenbrändännyt. Niiranen kertoo, että yhden luukun periaate myös toimitilabrändäyksissä on selkiyttänyt Pohjantähden brändinhallintaa.
– Aiemmin meille tuli muun muassa valomainokset yhdestä paikasta ja muut toisaalta. Itseasiassa valomainokset tulivat jo aiemminkin Granolta. Sen lisäksi meillä oli todella monta erillistä kontaktia ikkunateippauksiin. Kokonaisuuden hallinta oli ajoittain haastavaa, Niiranen kertoo.
Ennen Grano-yhteistyötä Pohjantähdellä saatettiin oman henkilökunnan toimesta muun muassa mitata ikkunapintoja ja suunnitella niihin grafiikoita. Nykyisin Grano hoitaa kaiken, niin teippaukset kuin valomainokset.
Granon koko maan kattava asennusverkosto hoitaa mittaukset, kuvaukset sekä asennukset ja Grano auttaa Pohjantähteä myös toimitilabrändäyksien suunnittelussa sekä ilmeiden toteutuksessa. Pohjantähden toimitiloissa brändi pysyy yhdenmukaisena, kun kaikkialla käytetään samoja materiaaleja ja teippien värisävyjä.
Uusi, Pohjantähdelle helpompi toimintamalli saa Niiraselta kiitosta.
– Oli tarpeemme mikä vain, niin lähetän meiliä Miikalle. Sen jälkeen saan omalta osaltani unohtaa asian ja voin luottaa siihen, että hommat hoituu. Lisäksi Granolta saan jatkuvaa tietoa siitä, missä vaiheessa työt ovat. Koen, että kaikki on todella helppoa, Niiranen kiittää.
Välitöntä, nopeaa ja hyvää palvelua – kasvottomuus ei pitänytkään paikkaansa
Niirasen mielestä Granon parhaita puolia ovat nopeus ja kustannustehokkuus. Hän myös paljastaa ennen Grano-yhteistyötä suosineensa ennemminkin pienempien kumppaneiden kanssa toimimista ja pitäneensä Granoa suurena sekä hieman kasvottomana toimijana. Niiranen kertoo kuitenkin yllättyneensä nopeasti siitä, kuinka ystävällistä ja henkilökohtaista palvelua Grano tarjoaa.
– Granon kanssa toimiminen on hyvin välitöntä ja koen, että henkilökemiat granolaisten kanssa toimivat hyvin. Vaikka alussa saatoin pitää Granoa hieman kasvottomana, niin todellisuus osoittautui toiseksi. Meillä on omana yhteyshenkilönä Miika, joka auttaa meitä kaikessa markkinointiimme liittyvässä ja vastaa pyyntöihimme monissa kanavissa”, Niiranen sanoo.
– Granon parhaita puolia on myös laadukkuus. Minun ei tarvitse pelätä mitä tulee – aina tulee priimaa,
Jenni Niiranen | markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö