Siirry suoraan sisältöön

Rallistaan Jyväskylä tunnetaan

Rallistaan Jyväskylä tunnetaan

Read article in English. Neste Ralli rakentuu yhteistyöllä. Granolta Timi Marttinen, Tiina Karppinen ja AKK Sport Oy:n Heli Kemppainen odottavat innolla alkavaa MM-rallia. Kuva: Jussi Koskela.

Grano on tehnyt yhteistyötä AKK:n ja sen järjestämän Neste Rallin kanssa jo yli vuosikymmenen. Tänä aikana Neste Ralli on kasvanut yhdeksi Pohjoismaiden suurimmaksi yleisötapahtumaksi. Sujuva yhteistyö on innostanut ja näkyy nyt myös osana Granon Jyväskylän toimipisteen palveluilmettä.

Neste Ralli näkyy ja tuntuu Jyväskylässä

Rallitapahtuman rakentaminen aloitetaan hyvissä ajoin. Tapahtuma-alueen lisäksi rallin ilme värittää Jyväskylän katukuvaa ja alueella aletaan virittäytyä rallifiilikseen.

Neste Ralli on yksi FIA:n MM-rallisarjan osakilpailuista. Suomessa ajettava ralli on arvostettu ja valittu useasti MM-sarjan parhaaksi osakilpailuksi. Tapahtuman suuruutta ja suosiota kuvastaa hyvin, että paikan päällä käydään kokemassa noin 200 000 rallielämystä. Rallin merkitys on suuri myös Jyväskylän talousalueelle, jonne ralli tuo noin 15 miljoonaa euroa.

Paikalliset kumppanit arvossaan

Neste Rallin toteuttamisessa halutaan hyödyntää mahdollisimman paljon paikallisia ja Jyväskylässä toimivia kumppaneita.

– Hyvät kumppanuudet ovat isossa roolissa, kun tapahtumaa rakennetaan ja edelleen kehitetään. Granon kanssa toimiessa arvostamme historian tuomaa Neste Rallin tuntemusta, mutta myös kykyä kehittyä ja innovoida uutta, kertoo Heli Kemppainen AKK Sports Oy:n

– Kahta samanlaista Neste Ralli -tapahtumaa ei ole ollut, nyökyttelee Granon asiakkuuspäällikkö Timi Marttinen.

Grano tuottaa Neste Ralliin yli 150 erilaista tuotesarjaa aina banderolleista lehtisiin ja erikoiskoelippuihin. Mainosmateriaalien lisäksi toteutuksessa on myös kilpailuteknisiä toteutuksia kuten kilpa-autojen numerot ja katsojaoppaan liitteen olevat kartat.

AKK:n ammattitaitoinen tekijätiimi saa Marttiselta kehuja.

– Isoissa tapahtumissa on aina myös viime hetken tekemistä ja muutoksia. Kun järjestäjän puolelta pystytään nopeisiin päätöksiin, on joustaminen meillä tuotannossa ja asennuksissa helppoa, kiittelee Marttinen.

Printin lisäksi digitaaliset toteutukset ovat yhä vahvemmin mukana osana kokonaisvaltaista rallikokemusta.

– Uuden mobiilisovelluksemme lisäksi kokeilemme tänä vuonna Granon kanssa ensi kertaa 3D-mainosefektiä erikoiskokeiden televisioinnin yhteydessä, kertoo Kemppainen. 

Ympäristöarvojen huomioiminen osana arkea

Neste Ralli on mukana FIA:n virallisessa ympäristöohjelmassa ja tavoittelee akkreditoinnin korkeinta tasoa Achievement of Excellence. Ohjelma tukee ja kannustaa moottoriurheilun parissa toimivia tahoja ympäristön huomioimiseen.

– Pohdimme parhaillaan Granon kanssa mm. tapahtumassa käytettyjen kankaiden ja banderollien uusiokäyttöä. Tapahtumassa jo käytetyistä materiaaleista voisi toteuttaa give away -tuotteita, joilla olisi heti vahva tarina, ideoi Kemppainen.

Timi Marttinen ja Tiina Karppinen Granolta esittelevät AKK:n Heli Kemppaiselle Neste Rallin kuvasta toteutettua seinätapettia. Kuva: Jussi Koskela

Ralli osana Granon palveluilmettä

Granon palveluilme on ohjeistettu markkinoinnin suunnasta, mutta mukana huomioidaan aina myös paikallinen sävy.

– Kävimme palveluilmettä läpi Jyväskylän henkilöstön kanssa ja hyvin nopeasti oli itsestään selvää, että ralli on paikallisesti iso juttu, kertoo Granon markkinointijohtaja Tiina Karppinen.

Palveluilmeeseen liittyvät kuvatapetit pyhitettiin ralliteemalle.

– Henkilöstöltä saatiin idea, että olisi hienoa saada tiloihin aitoja tilannekuvia paikallisesta Neste Rallista. Kysyimme AKK:n toimistolta tätä mahdollisuutta ja sieltä lähdettiin heti kuvien kanssa mukaan, innostuu Karppinen.

Jyväskylän toimipisteen henkilöstö- ja neuvottelutilat saivat nimensä rallin erikoiskokeiden mukaan.

– On ollut hauska seurata miten jyväskyläläiset tunnistavat heti mistä nimet ovat peräisin. Kyllä jyväskyläläisillä on ralli verissä, hymyilee Karppinen.


Neste Rallin lukuja pähkinänkuoressa:

  • Rallin perinteet lähtevät jo vuodesta 1951
  • 200 000 tapahtumaelämystä vuosittain
  • Ralli työllistää noin 4000 työntekijää ja talkoolaista
  • Rallitiimien mukana saapuu noin 900 ammattilaista
  • Akkreditoituja median edustajia on yli 400, joista 65% ulkomaisia
  • Yli 70 miljoonaa TV-katsojaa maailmanlaajuisesti
  • Sosiaalisen median kautta tavoitetaan yli 50 miljoonaa maailmanlaajuisesti
Juttu on julkaistu alun perin 26.07.2016 ja sitä on päivitetty 27.10.2022.
Ota yhteyttä