Referenssit - Grano — 7.03.2022 — min. lukuaika
The Myssy neulotaan Pöytyällä ja pakataan the Pakkaukseen
Ihmiset ympäri maailmaa ovat ihastuneet Myssyfarmin tuotteisiin – neuloviin mummoihin ja Myssyfilosofiaan. Maailmanvalloituksessa brändin markkinointimateriaalilla on tärkeä rooli.
Myssyfarmi erottuu muista selkeällä brändi-identiteetillä ja vahvalla, aidolla tarinalla, joka resonoi tässä ajassa.
– Bränditarinamme ei ole neljän virkkeen höpöhöpöä, vaan teemme asioita aidosti eri tavalla. Työllistämme eläkeläisiä ja tarjoamme heille merkityksellistä tekemistä sekä ylimääräistä toimeentuloa. Neulomisen kieli ja mummojen kieli ovat kansainvälisiä, kaikilla meistä on jonkinlainen yhteys omaan mummoomme tai johonkin mummoon, toteaa Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.
Luonnonmukaista villaa
Myssyfarmi oli aloittaessaan pioneeri suomalaisen lampaan villan käyttäjänä. Täysin aliarvostetusta villasta meni suuri osa hukkaan, mutta Myssyfarmi aloitti yhteistyön lampureiden kanssa. Nyt Myssyfarmi ostaa luomuvillaa yli 20 luonnonmukaiselta lammastilalta.
Rauhansuu käyttää sanaa kutsumus, kun hän puhuu paluusta juurille. Myssyfarmi käynnistyi harrastuksena, rakkaudesta neulomiseen. Ensimmäisen myssyn neuloi Annan puoliso Janne vuonna 2006 Davosin vuorilla. Kun pari sen jälkeen löi hynttyyt yhteen, mainostoimistossa uraa luonut Anna näki myssyissä mahdollisuuden. Hän halusi luoda Myssystä muotimerkin, jolla ei ole mitään tekemistä muodin kanssa sellaisena kuin se tunnetaan.
Mummojen ja luonnonmukaisen villan lisäksi brändin tärkeä rakennusaine on the paikka eli Pöytyä, missä Rauhansuut asuvat ja Myssyfarmi toimii. Pöytyä on vanha varsinaissuomalainen maalaispitäjä, Myssyn oma universumi.
Myssyfarmi Oy perustettiin 2017 ja sen jälkeen kasvu on ollut huimaa. Myssyjen maailmanvalloitus on vauhdissa. Moni on rakastunut Myssyfilosofiaan ja neuloviin mummoihin. Suurin osa tuotteista menee vientiin, tällä hetkellä erityisesti Ranskaan, Ruotsiin ja Japaniin.
– Neulovia mummoja kyllä riittää. Suomessa on eniten neulovia naisia ja varmaan miehiäkin väestömäärään suhteutettuna. Yrityksen kasvaminen ei ole ollut helppoa, vaan se on edellyttänyt ison työn. Meillä jumppaa on vaatinut erityisesti tuotantoketjun rakentaminen nollasta, kertoo Rauhansuu.
Jos tuotetta tai palvelua ei osata kaupallistaa ja markkinoida, hieno tuote ei ehkä löydäkään paikkaansa markkinoilla.
– Viiden vuoden päästä Myssy on globaali neulontaliike, ekoluksuksen edelläkävijä, Rauhansuu visioi.
Pakkaus kertoo tarinaa
– Pakkaukseen panostaminen on ollut meille aina tärkeää. Pakkaus on lisäarvon tuoja ja itsessään vahva media. Se kertoo asiakkaalle, mistä tuotteen arvo muodostuu ja viimeistelee kokemuksen, Rauhansuu toteaa.
Myssydesignin takana on AD Erkki Mikola ja copywriter Petri Uusitalo. Heidän suunnittelupöydältään ovat lähtöisin myös Myssyfarmin pakkaukset, jotka on palkittu Grafian Vuoden huipuissa kullalla ja bränditekstit hopealla.
Granon kanssa Myssyfarmi aloitti yhteistyön 2018 painattamalla Granossa Myssypasseja, jotka postitetaan tuotteiden mukana asiakkaille. Tänä vuonna yhteistyö käynnistyi myös pakkausten puolella. Grano kehitti yhdessä asiakkaan kanssa Myssy KnitKit -pakkauksen. Uusien pakkausten sisään sujautetaan langat, puikot ja ohjeet eli neulontapaketti, jonka avulla kuka tahansa voi neuloa itselleen aidon myssyn.
– Pakkauksissa menemme design edellä, mutta koska kyseessä on myytävä ja postitettava tuote, on pakko miettiä kustannustehokkuuden ohella myös teknisiä juttuja: miten pakkaus kestää käyttöä ja kuljetusta, Rauhansuu toteaa.
Kaikki oheismateriaalit on rakennettu kertomaan samaa bränditarinaa. Ihminen kun ei osta pelkästään tuotetta, vaan elämyksen. Pakkauksen tulee olla sellainen, ettei sitä tee mieli heittää roskiin.
Myssyfarmin kaikki pakkaukset on tehty kierrätyskuiduista valmistetuista materiaaleista. Ekologinen näkökulma on vahva.
– Kannustan muitakin yrittäjiä rohkeasti investoimaan oman yrityksen materiaaleihin. Et pysty koskaan osoittamaan suoraan, että juuri upeiden materiaalien takia kauppa käy hyvin, mutta materiaaleilla on aivan kiistaton merkitys brändin rakentamisessa, Rauhansuu toteaa.
Hän arvostaa Granon ketteryyttä ja joustavuutta.
– Kun tulee aidosti tiukka rako, on hienoa, että paino pystyy tekemään veivauksia ja joustamaan.
Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu
Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2021. Teksti Pirkko Soininen ja kuvat Meeri Utti.