Blogg - Grano — 29.10.2015 — min. lästid
Evenemang behöver trycksaker för att vara kompletta
Bild på Granos avdelning på Detaljhandelsmässan 2015.
Redan i flera år har man talat om trycksakernas långsamma undergång, ofta i samband med digitalisering. Såsom i all annan marknadsföring har digitaliseringen spelat en betydande och växande roll även vid genomförande av evenemang. Jag vågar ändå påstå att högklassiga trycksaker fortfarande är en mycket betydande och ofta till och med livsviktig del av lyckade evenemang såväl nu som i framtiden.
Om trycksakerna är högklassiga och tjänar sitt syfte märker man inte nödvändigtvis ens att de finns i ett evenemang. När jag talar om kvalitet avser jag korrekta lösningar som lämpar sig för evenemanget i fråga. I bland kan det också vara det förmånligaste alternativet, bara man får känslan av att evenemanget fungerar och stämningen är på topp.
Låt oss betrakta det hela med hjälp av ett exempel.
I min brevlåda har jag fått en personlig inbjudan som har gjorts med eftertanke och som är av hög kvalitet, till och med kuvertet. När jag läser meddelandet som har riktats till mig, upplever jag mig höra till en på förhand noggrant utvald målgrupp, vilket får mig att bli intresserad av evenemanget. Jag har preliminärt kommit överens om annat på samma dag och måste ännu överväga om jag ska delta i evenemanget eller inte.
Nästa vecka får jag en humoristisk påminnelse om evenemanget per e-post och beslutar mig för att delta. En väl genomförd trycksak förstärkt med en elektronisk kanal skapar en stark känsla ända från början och räcker ofta till för att personen som fått inbjudan ska besluta sig för att delta i evenemanget.
Man har lyckats engagera mig i evenemanget och jag kommer till platsen. Evenemangsplatsen är inte bekant för mig från förut, inte heller merparten av de övriga gästerna, så jag känner mig aningen osäker. Tydliga vägvisare och dekorationer med arrangörens och evenemangets visuella utseende vid ingången guidar mig fram och hälsar mig välkommen. Osäkerheten avtar och det är inte heller oklart vems evenemang det är fråga om.
Jag råkar fästa uppmärksamheten vid den synligt dekorerade ingången som signalerar om evenemanget och dess arrangör för förbipasserande eller åtminstone gör dem nyfikna, vilket oftast inte är någon dum idé. Jag kommer in och får ett glatt mottagande, hälsas välkommen, får en namnskylt och guidas vidare. Jag är med i gänget.
Jag fäster inte direkt uppmärksamhet vid det men efteråt tänker jag hur återhållsamt men ändå hemtrevligt lokalen hade inretts. Man hade skapat ramarna med trycksaker och använt det digitala för att komma med innehåll och riktade meddelanden i form av videor och bilder. Saftserveringen fungerade och därför var det särskilt viktigt att det fanns tillräckligt många toaletter och tydliga informationsskyltar om var de fanns!
När jag lämnar evenemanget blir jag ännu än gång tackad för att jag deltog och påmind om vems evenemang jag egentligen deltog i. En på alla sätt lyckad kväll. Några veckor efter evenemanget får jag ännu ett tackkort från arrangören: ”Tack för att du deltog i 5B:s julfest och ha en helt fenomenal jul!”
Jag deltar säkert också nästa år!
Läs härnäst hur Granos kompetens i marknadsföring av evenemang togs tillvara under Kalevan kisat som nådde ett fantastiskt resultat.