Blogg - Grano — 4.02.2020 — min. lästid
Färgkodad skyltning fräschar upp köpcentrumet och visar kunderna rätt
Köpcentrumet Skanssi, som firar sitt 10-årsjubileum, kläddes med skyltning i sprakande färger. Modern färgkodad skyltning fräschar upp köpcentrumet och skapar reda i butiksvimlet. Grano fick i uppgift att tänka ut rätta material och sätt för att tillgodose kundernas önskemål.
Var i all världen har jag lämnat bilen? Alla bilrader ser likadana ut och kunden springer villrådigt fram och tillbaka i det gråa parkeringshuset. Det är säkert många som känner igen sig i situationen.
Skyltningen på köpcentrum är en konstart i sig. Kunderna går miste om det mångsidiga utbudet och häftiga erbjudanden om de inte kan hitta det de söker.
Köpcentrumet Skanssi i Åbo har över ett hundra butiker, restauranger och tjänster samt över 38 000 kvadratmeter lokaler. Förutom att det tjänar som närbutik för invånarna i den snabbt växande stadsdelen Skanssi är köpcentrumet intill riksvägen nära centrum också populär bland personer som kommer med egen bil eller anlitar kollektivtrafiken.
"Skyltningen spelar en stor roll i hur människan uppfattar helheten i alla offentliga lokaler. Enkelhet är ett av de viktigaste värdena för oss när det gäller kundupplevelse. Även om centrumets areal är stor, hittar kunderna det de söker", beskriver Maarit Hurme chef för köpcentrumet Skanssi.
Utgångspunkten i förnyelsen av Skanssis skyltning var att det ska vara lätt för kunden att hitta den närmaste ingången och till slut också hitta tillbaka till samma dörr.
"Det hur trivsamt köpcentrumet upplevs beror också på skyltningen. Kunden får inte hamna i panik", säger Jaana Viitanen, försäljningschef från Grano.
Från kundens idé till gemensam tillämpning
Skanssi hade ett tydligt önskemål till Grano: alla de olika delområdena i köpcentrumet skulle få en egen färg. Ingångarna till köpcentrumet, som nu firar sin 10-åriga existens, hade fått en färgkod redan i de ursprungliga arkitektplanerna.
"Med åren insåg vi att den ursprungliga tillämpningen av idén med färgkoder var så taktfull att kunderna missade poängen. Vi ville göra besöket på det lättillgängliga köpcentrumet ännu bättre och enklare", säger Hurme.
Hurme kallar målet flygplatsskyltning. Den är övergripande och enkel. I stället för att visa kunder till enskilda butiker var avsikten att göra hela köpcentret tydligare för stora kundflöden.
"Idén och impulsen kom från kunderna. De visste vad de ville och vad en fungerande skyltning innebär. Vi hade som uppgift att välja rätta material och tänka ut sätt att göra visioner till verklighet", konstaterar Viitanen.
I samråd kartlade man hur många informationsskyltar det önskade slutresultatet kräver och tänktes ut vilka material som bäst lämpar sig för de olika ytorna. Arbetet pågick i åtta veckor och krävde gedigen projekthantering. Man skulle hitta rätta genomskinliga toner för glasytor, ta provtryck och bygga upp modeller samt fixa tidtabeller för monteringsteamen.
"Vi fick fina färgprov och sparrade realiseringen tillsammans. Vi värdesätter fackmäns kompetens om var olika material kan användas och deras hållbarhet. Skanssi är känd för sitt arbete för ansvarsfullhet och därför vill vi också göra hållbara val", säger Hurme.
Fungerande skyltning fångar blicken
Den mest krävande delen av arbetet var monteringen. Ingångarna från parkeringshuset, hissarna och hisschakten i glas mitt i köpcentrumet fick egna färger under de stilla stunderna tidigt på morgonen och sent på kvällen. Nu är parkeringshuset klätt i rött, rosa, gult, grönt och blått och färgerna sträcker sig ända fram till ingångarna till köpcentrumet.
Arkitektens färgval från tio år tillbaka framhävdes. Färgerna som tidigare bara skymtade på kanten av nummer eller ljuslinjer spreds nu till hela glasytor i enlighet med köpcentrumets grafiska image.
"Arbetet blev färdigt i juni och nu går den nya fräschare imagen fint ihop med en fungerande skyltning", säger Viitanen.
Kunderna hälsas välkomna av en överskådlig, fräsch och modern tioåring. Parkerar man inom den rosa zonen, kan man ta den rosa hissen till köpcentret. Efter shoppingrundan kan man se den rosa utgången på distans.
"Vi är nöjda med slutresultatet. Det syns bäst i parkeringshuset där även kunderna har lagt märke till ändringen. Vi har fått glad och positiv feedback, i synnerhet på fräschheten", säger Hurme.