Gå direkt till innehållet

HRT:s undersökning lyckades genom samarbetet mellan Feelback och Grano

HRT:s undersökning lyckades genom samarbetet mellan Feelback och Grano

Resvaneundersökningen är en undersökning som Helsingforsregionens kommuner och samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) har låtit göra. I undersökningen utreds resvanorna för invånare i Helsingforsregionen. Undersökningen genomfördes senast 2023, då Feelback Oy ansvarade för det praktiska genomförandet och Grano ansvarade för nödvändiga tryckningar och utskick. Följebrev i anslutning till undersökningen skickades ut till totalt fler än 40 000 mottagare.

Feelback Oy hör till Go On Yhtiöt och är ett modernt forskningshus som grundades 2001. Det erbjuder sina kunder olika tjänster inom informationsbaserat ledarskap. Försäljningsdirektör Juha Järvi har medverkat i företagets verksamhet ända sedan 2008.

– Vi erbjuder en modell med tre så kallade stödben för informationsbaserat ledarskap – det vill säga lednings-, personal- och kunderfarenhet. Dessutom erbjuder vi ett bredare utbud av tjänster för datainsamling. Vi har en egen telefonintervjucentral med 70 anställda i Villmanstrand. Utöver telefonintervjuer erbjuder vi befolkningsbaserad kvantitativ forskning. En sådan kvantitativ forskning genomförs i dag väldigt ofta enligt hybridmodellen, det vill säga till exempel i olika kombinationer av samtal, e-post och brev, summerar Juha.

Grano och Feelback har under nästan hela Feelbacks historia samarbetat med fokus på trycknings- och utskickstjänster. Grano har från första början känts som ett mycket naturligt val som samarbetspartner till Feelback.

– De har ett bra varumärke och är ansvarsfullt verksamma på nationell nivå. Vi beaktar även miljöfrågorna mycket noggrant. Vi är övertygade om att Grano uppfyller våra mål väl och att de har beaktat ansvarsfrågorna på ett heltäckande sätt, betonar Juha.

Ett omfattande projekt har genomförts framgångsrikt

I samband med HRT:s resvaneundersökning skickades sammanlagt tre olika brevversioner, vilka alla tillhandahölls på finska och svenska. I helheten ingick dessutom ett tryckt kuvert och en giveaway-gåva i form av en reflex i HRT:s stil. Utskicket omfattade cirka 42 000 brev och genomfördes i två omgångar, där en omgång bestod av 10 utskickstillfällen.

– Detta var ett väldigt omfattande projekt. Grano tog hand om det från början till slut – det vill säga, när vi hade fått klart materialet, skickades det till Grano, som sedan ombesörjde allt tryckmaterial och alla utskick, konstaterar Juha.

– Erfarenheten har redan visat att Grano är en pålitlig aktör. Vi kan lita på att allt fungerar. Detta är viktigt, för massan är stor och om det exempelvis skulle uppstå problem i utskicken, skulle det även uppstå mycket problem med att föra forskningen vidare, säger Juha.


Granon ja Feelbackin välinen pitkä yhteistyö on kerryttänyt Granolle hyvän tutkimustoimialan tuntemuksen, mikä edesauttaa yhteistyön sujuvuutta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grano känner till forskningsområdet

HRT:s resvanegenomförande lyckades bra som helhet. På grund av sin mångformighet förutsatte projektet goda branschkunskaper om forskningen av olika parter. Grano har redan hunnit ackumulera erfarenhet, eftersom samarbetet med Feelback har pågått i flera år.

– Det är bra att vi har en partner som känner till och har kunskap om forskningsområdet och de krav som ställs på det i dag. Vi behöver inte utbilda dem. I den bemärkelsen är det djupa partnerskapet bra och både betjänar och belönar alla. Våra kontaktpersoner hos Grano har redan länge varit samma, varvid de snabbt får fatt på vad vi talar om och vad som krävs, berättar Juha.

Externaliseringen av trycknings- och utskickstjänsterna till Grano har frigjort Feelbacks egna resurser för andra frågor som främjar forskningen. Externaliseringen har även för sin del i någon mån underlättat de i övrigt mycket arbetskrävande projekten.

– Grano har ett omfattande serviceutbud. De är även flexibla. I synnerhet omfattande forskningar har många rörliga delar och olika finslipningar kan göras ända in på sluttampen. När vi ännu måste ändra något i farten, har de kapacitet att svara och reagera på det. Vi är mycket nöjda med Grano och för närvarande har vi inte orsak att ens fundera på att byta tjänsteleverantör, sammanfattar Juha.


Läs mer om Granos postningstjänster!

  • Grano hoiti HSL:n Liikkumistutkimuksen laajamittaisen painatus- ja postitustyön.
  • Feelbackin myyntijohtaja Juha Järvi on tyytyväinen Granon tutkimustoimialan tuntemukseen ja luotettavuuteen kumppanina.
  • Granon ja Feelbackin yhteistyö on painottunut painatus- ja postituspalveluihin.
  • Grano hoiti HSL:n Liikkumistutkimuksen laajamittaisen painatus- ja postitustyön.
  • Feelbackin myyntijohtaja Juha Järvi on tyytyväinen Granon tutkimustoimialan tuntemukseen ja luotettavuuteen kumppanina.
  • Granon ja Feelbackin yhteistyö on painottunut painatus- ja postituspalveluihin.