Referenser - Grano — 21.11.2023 — min. lästid
Osuma-klubben fick ett förnyat varumärke och underhåller nu vid KalPas ishockeymatcher
Ishockeylaget KalPa från Kuopio har precis börjat sin säsong i ligan. Att driva ett ishockeylag kräver många slags verksamhet utanför rinken och KalPa har byggt upp ett fungerande paket genom sammanjämkning av samarbetspartner, lunchrestaurangen Pelimies och många andra delområden. Också Grano deltar i KalPas verksamhet på många sätt.
– Verksamheten med samarbetspartner är numera mycket mer än bara att sälja rinkreklamer. Man strävar efter att bygga upp mångsidigt samarbete som gagnar båda parterna så mycket som möjligt, berättar Jermu Pisto, KalPa Hockeys försäljningsförhandlare.
Samarbetet med Osuma utvidgas
En av de största samarbetspartnerna under den kommande säsongen är Osuma Henkilöstöpalvelut, med vilket man har byggt upp ett mycket mångsidigt partnerskap.
Förutom att Osuma får reklamutrymme i KalPas verksamhet anställer KalPa personal till restaurangen och som ordningsvakter vid matcher via Osuma. Under en match kan det i ishallen finnas närmare hundra arbetare inklusive talkoarbetare och den egna personalen.
– I fråga om synlighet har Osuma bland annat rinkreklamer, båsinredning, märkta sittplatser på Hannes-klubben och nu också den nya Osuma-klubben, som är den nyaste och kanske största verksamhetsformen som ger synlighet, berättar Jermu.
Osuma-klubben är ett separat restaurangsutrymme med en egen ingång på andra sidan av Olvi-arenan. För att kunna följa matcher på bänkarna i D-läktaren, som reserverats för klubben och dess medlemmar, ska man köpa ett separat klubbsäsongskort.
– Jag hörde att denna lokal kommer att bli ledig och kontaktade snabbt Pasi Osala och Henrik Kosonen på Grano. Jag tänkte att en förnyelse av lokalens varumärke skulle vara ett bra tillägg till vår samarbetssynlighet, minns Ville Auvinen, verkställande direktör för Osuma Henkilöstöpalvelut Oy.
Långvarig partner
Grano har samarbetat redan länge med såväl KalPa som Osuma, och Ville minns tider då Grano ännu hette Kopijyvä. Grano har genomfört flera lyckade projekt med båda och har också sin egen Grano Lounge i ishallen.
– Som idrottsman har jag besökt bland annat Ilves-klubben i Tammerfors och önskat att också vi skulle ha så fina lokaler, ler Ville.
Hos Grano passade man snabbt på tillfället och började planera lokalernas nya utseende i samarbete med KalPa och Osuma. Man ville använda många ljuseffekter. Med hjälp av ljus skapade man allmän stämning och ett nytt utseende i lokalerna samt synlighet för KalPa och Osuma.
Utanför byggnaden installerades en strålkastare för att få Osumas röda färg på fasaden. Inne i byggnaden målade man ytorna och installerade därefter KalPa-logotyper med bakgrundsbelysning, element med LED-teknologi som påminner om neonljus samt Osuma-logotyper med reliefmönster.
Lätthet och innovation tjusar
– Det bästa har varit lättheten. Jag vill köpa, men kan inte göra, konstaterar Ville och fortsätter.
– Grano har skickat oss skisser som vi har funderat på och kommenterat med KalPa. Yrkesskickligheten syns i att skisserna också har kunnat genomföras i verkligheten och resultatet har sett ut så som det ska, tackar Ville.
Ville har tyckt om Granos innovativa lösningar. Det var en överraskning för honom hur mycket man numera kan göra fast han tidigare också själv har arbetat inom ljusreklambranschen. Logotyper med reliefmönster, LED-teknologi som påminner om gamla neonljus och de övriga lösningarna imponerade.
Både Jermu och Ville beundrar utrymmena och funderar på ordnandet av den kommande invigningsfesten. Förnyelsen av klubben har varit ett lyckat projekt.
– Det finns fortfarande några klubbsäsongskort till salu, ler Jermu och ber fotografen att ta några foton också för dem.
– Jag tycker att detta är en snygg plats. En mycket lyckad helhet, avslutar Ville.