Gå direkt till innehållet

Pepsis lastbilar får ett nytt utseende genom Granos omfattande tejpningsnätverk

Pepsis lastbilar får ett nytt utseende genom Granos omfattande tejpningsnätverk

Dryckestillverkaren Hartwall och Grano har samarbetat redan i cirka 30 års tid. Ett av de senaste gemensamma projekten är Pepsis globala varumärkesreform som handlar om en bilreklamhelhet, vilket innebär att sammanlagt 17 transportbilar får ett nytt utseende. Tack vare Granos omfattande nätverk kan bilar som körs på olika håll i landet tejpas smidigt oberoende av ort.

Pepsi är en koladryck som gillas av många finländare. Drycken är känd för sin oemotståndliga smak. Pepsi anlände på den finländska marknaden redan på 1960-talet, och sedan dess har dryckens position som en av de populäraste koladryckerna inte vacklat. Hartwall har tillverkat Pepsi allt sedan 1999.


Granos tejpningsnätverk omfattar hela Finland

Pepsi genomgår för närvarande en global varumärkesreform som ändrar Pepsis utseende runtom i världen. Som en del av denna reform kommer alla Hartwalls Pepsi-transportbilar att få tejpningar i enlighet med det nya utseendet. Grano ansvarar för tejpningar och bilarnas övriga visuella förändringar.

– Vi har samarbetat med Grano länge. De är en stor aktör och en säker spelare, vilket gjorde valet lätt. Grano kan verka landsomfattande i hela Finland. Vi har bilar runt om i Finland, varvid även tejpningarna måste kunna genomföras på olika håll i landet. Bilarna är dagligen även i körning, varpå tidtabellerna för tejpningarna måste anpassas enligt körningarna. I sådana projekt har Grano alltid varit en pålitlig och bra aktör, beskriver Hartwalls logistikchef Tomi Heinäaho

– Under dessa år har vi hunnit binda en bra kontakt med Lasse Järvinen i Grano. Lasse har förverkligat många slags projekt kring bilreklam för oss. Även i detta projekt var han den personen vi först ringde till och berättade vad som pågår och frågade om det lyckas. Och Lasse svarar alltid ”lyckas, vi ser bara hur vi gör”, ler Tomi.


En bil kan nå upp till 10 000 kontakter per dag

Utöver att tejpningarna i enlighet med det nya utseendet är en viktig del av ett enhetligt varumärkesutseende, är de även ett viktigt marknadsföringsmedel. En bil kan nå ett stort antal potentiella kunder på en dag.

– Om företaget har körutrustning – vare sig det är fråga om en personbil, en paketbil eller en lastbil – lönar det sig alltid att beakta att ett välplanerat fordon kan nå upp till 10 000 kontakter per dag. Varför utnyttjar man då inte fordonets ytor för att stärka det egna företagets varumärke, produktreklam och därigenom öka försäljningen? Det finns på sätt och vis tillgång till gratis reklamytor, konstaterar Granos nyckelkundschef Lasse Järvinen, som ansvarar för tejpningar och miljöprodukter.

– Tejpning är lönsamt just på grund av dess helhet. Priset på en kontakt kan beräknas när kostnaderna summeras ända från planering till tejpning och kostnaderna divideras med det totala antalet kontakter, tillägger Lasse.

Ajokaluston teippaukset ovat merkittävä markkinointikeino.

”Detta har varit lätt för oss”

Processen för fordonstejpning har noggrant övervägts i Grano. I princip räcker det att kunden i början av processen endast har en idé. Utifrån idén planerar Grano ett provtryck, dvs. en observationsbild, direkt till önskad bil. Därefter godkänns provtrycket av kunden och när provtrycket är klart går det direkt till produktion. Hela processen kan genomföras till och med på några veckor.

– Granos styrka baserar sig på principen av att få all service över en och samma disk. Vi har grafiker, bra produktion och ett av det viktigaste, dvs. ett riksomfattat tejpningsnätverk, summerar Lasse.

– Detta har varit lätt för oss. De ger oss färdiga layouter som vi tittar igenom och godkänner. Vi kommenterar vid behov om det finns något att ändra på, men inte heller i detta projekt har man behövt ändra något, utan det har slutförts på en gång. Det har alltid varit lätt att arbeta med Grano. Vi vet att de kan sitt arbete och är professionella inom denna bransch, sammanfattar Tomi.


Har du tänkt om en ny fordonstejpning? Låt oss hjälpa till!

Fordonstejpningar bygger brand och väcker uppmärksamhet på vägen

  • Hartwall Pepsin rekkojen uuden ilmaan mukaiset teippaukset taitettiin Granon Premediassa.
  • Pepsin uudet ajoneuvoteippaukset hoituivat yhden luukun periaatteella Granon kautta.
  • Hartwallin Tomi Heinäahon mukaan Granon kanssa on ollut aina helppo työskennellä.
  • Hartwall Pepsin ajoneuvoteippaukset valmistuvat Granon tuotannossa.
  • Pepsin uusi brändi-ilme jalkautettiin ajokalustoon Granon avulla.
  • Pepsin vanhat teipit poistettiin Granon hallissa Tuusulassa ja tilalle asennettiin uudet.
  • Grano pystyy hoitamaan ajoneuvoteippaukset maanlaajuisesti koko Suomessa.
  • Hyvin suunniteltu ajoneuvo voi tavoittaa jopa 10 000 kontaktia päivässä - ajoneuvon pintojen hyödyntäminen brändinvahvistamiseen kannattaa.
  • Hartwall Pepsin rekkojen uuden ilmaan mukaiset teippaukset taitettiin Granon Premediassa.
  • Pepsin uudet ajoneuvoteippaukset hoituivat yhden luukun periaatteella Granon kautta.
  • Hartwallin Tomi Heinäahon mukaan Granon kanssa on ollut aina helppo työskennellä.
  • Hartwall Pepsin ajoneuvoteippaukset valmistuvat Granon tuotannossa.
  • Pepsin uusi brändi-ilme jalkautettiin ajokalustoon Granon avulla.
  • Pepsin vanhat teipit poistettiin Granon hallissa Tuusulassa ja tilalle asennettiin uudet.
  • Grano pystyy hoitamaan ajoneuvoteippaukset maanlaajuisesti koko Suomessa.
  • Hyvin suunniteltu ajoneuvo voi tavoittaa jopa 10 000 kontaktia päivässä - ajoneuvon pintojen hyödyntäminen brändinvahvistamiseen kannattaa.
Kontakta oss