Gå direkt till innehållet

Case Löfbergs: Återanvändbar varuvisning för massor ökar försäljningen på ett hållbart sätt

Case Löfbergs: Återanvändbar varuvisning för massor ökar försäljningen på ett hållbart sätt

Löfbergs är ett över hundra år gammalt svenskt familjeföretag och kafferosteri. Med hjälp av Grano har rosteriet systematiskt utvecklat sin popularitet även i Finland. Som det senaste gemensamma projektet genomfördes en återanvändbar och återvunnen varuvisning för massor i butiksmiljön. Grano ansvarade för planeringen och genomförandet av visningen från början till slut som nyckelfärdig lösning.

Bröderna Anders, John och Josef Löfberg grundade 1906 ett litet kafferosteri i Karlstad, Sverige. Under årens lopp har verksamheten ökat och internationaliserats, men passionen för mörkrostat kaffe har bevarats. Löfbergs smaker har hittat sin väg även till finländarnas kaffebord.

– Finland är ju världens största kaffemarknad, om man ser på konsumtionen per person, ler Leif Sjöblom, marknadsföringschef vid Löfbergs Finland Oy och Horeca-ansvarig.

Löfbergs inledde sin verksamhet i Finland i början av 2000-talet. De första åren användes för att bekanta sig med marknaden och finländarnas konsumtionsvanor. 2012 började varumärket byggas strategiskt.

– Under de första åren var vår verksamhet i Finland en fortsättning på verksamheten i Sverige. Även om det fanns en god vilja i bakgrunden måste vi konstatera att detta inte är Sverige. Det tog några år innan vi lärde oss att vi inte bara kan översätta svenskspråkiga kataloger till finska och använda oss av totalt svenska rutiner. Vi konstaterade att vi måste hitta en partner i Finland som förverkligar allt vi behöver – tryck, affischer, tejpningar osv. Det var då vi hittade Grano, minns Leif.

Det säljer bra att ställa fram varorna på ett fungerande och effektivt sätt

Hittills har Grano producerat för Löfbergs Finland bland annat olika trycksaker för synlighet, ljusreklam och översättningstjänster för såväl detaljhandelns som Horeca-branschens behov. Ett av de senaste gemensamma projekten är en återanvändbar varuvisning för massor som är planerad för butiksmiljön.

– Vi ville ha en varuvisning som vi kunde använda flera gånger i olika butiker, säger Leif.

Planeringsarbetet resulterade i en anpassad och modulärt modifierad helhet. Den färdiga varuvisningen är imponerande och fungerande. Löfbergs fick även tillgång till illustrationer som underlättar marknadsföringen och försäljningen av varuvisningen till butikerna. Varuvisningen testades för första gången i K-Citymarket Jumbo i Vanda.

- Vi hade kommit överens om placeringen med köpmannen i Jumbo. Det finns naturligtvis konkurrens om dessa placeringar, så det var redan i sig bra att få en placering. Varuvisningen skulle ju vara i Jumbo en lite längre tid, men den sålde så bra att den sedan kunde tas bort aningen tidigare. Vi hade ju velat ha den där längre, men vi fick dock mycket bra respons även från handelssidan, gläder sig Leif.

Granon Löfbergsille suunnittelema ja toteuttama massaesillepano on näyttävä ja kiihdytti tuotteiden myyntiä.

Allt material kan återanvändas

Allt visningsmaterial är återanvändbara men även återvunna. Ansvarsvärdena är väldigt viktiga för Löfbergs och därför ville man även planera visningen så att den kan återanvändas och till slut återvinna allt material som inte används.

– Vi litar på Grano i det avseendet att det som de erbjuder oss är så ansvarsfullt som möjligt. Vi vet att de gör sitt bästa när det gäller ansvarstagande. Man litar på dem på marknaden, säger Leif.

– Vi kom även överens med Grano om att de sköter installeringen, nedmonteringen och lagringen av hela visningen. När vi har nästa plats i en butik är processen lätt – vi skriver bara ett mail till Grano och berättar när och var visningen måste installeras, fortsätter Leif.


”Det förekommer aldrig klagomål, utan de hittar lösningar”

Enligt Leifs bedömning har Löfbergs och Grano för närvarande nästan dagligen kontakt. Kontaktpersonerna vid Grano får särskilt beröm för sin positiva attityd och sitt fokus på lösningar.

– Ibland kan det uppstå en situation när man måste få en grej fixad till exempel till i morgon. Deras attityd är alltid att ”Det ska väl ordna sig”. De är även väldigt snabba. Jag kan kontakta dem och säga att det är lite bråttom. Oftast löser de saken. Det förekommer aldrig klagomål, utan de hittar lösningar. Ur kundens synvinkel är det den idealiska situationen. Grano har bra människor med god attityd, summerar Leif.


Effektiva lösningar i butiksmarknadsföring >>

Löfbergs produkter fick en spektakulär presentation

  • Grano toteutti Löfbergsille täysin kierrätettävissä olevan massaesillepanon
  • Löfbergs Finlandin Oy:n markkinointipäällikkö ja Horeca-vastaava Leif Sjöblom antaa Granolle kiitokset pisitiivisuudesta ja ratkaisukeskeisyydestä.
  • Grano vastasi Löfbergs Finland Oy:n massaesillepanon asennuksesta, purkamisesta ja varastoinnista.
  • Grano tuottaa Löfbergsille myös näkyvyyspainotuotteita, valomainoksia ja käännöspalveluita.
  • Grano toteutti Löfbergsille täysin kierrätettävissä olevan massaesillepanon
  • Löfbergs Finlandin Oy:n markkinointipäällikkö ja Horeca-vastaava Leif Sjöblom antaa Granolle kiitokset pisitiivisuudesta ja ratkaisukeskeisyydestä.
  • Grano vastasi Löfbergs Finland Oy:n massaesillepanon asennuksesta, purkamisesta ja varastoinnista.
  • Grano tuottaa Löfbergsille myös näkyvyyspainotuotteita, valomainoksia ja käännöspalveluita.
Artikeln har publicerats 20.06.2024 och den har uppdaterats 9.08.2024.