Ajankohtaista - Grano — 2.01.2020 — min. lukuaika
Erikoistekniikat, personointi, ekologisuus – miten pakkaustrendit syntyvät?
Pakkauksen tehtävä on paitsi suojata tuotetta, myös tehdä se houkuttelevaksi kuluttajalle ja lisätä sen myyntiä. Aikansa elänyt pakkaus saattaa johtaa kielteiseen ostopäätökseen – siksi Granossa pakkaussuunnittelun trendejä seurataan tarkkaan ja intohimolla.
Maitopurkin kylki on mainospinta, joka on jo vuosikymmenet tavoittanut suomalaiset vauvasta vaariin. Vaikka pakkauksen ykkösfunktio onkin suojata tuotetta, on pakkaus paljon enemmän: ainutlaatuinen viestintäkanava, joskus jopa brändin tärkein tai ainoa sellainen. Se kertoo tuotteesta sekä mielikuvien että faktojen tasolla.
Nämä perusasiat ovat ja pysyvät. Paljon on kuitenkin myös muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Uudet teknologiat ja erilaiset trendit vaikuttavat jatkuvasti siihen, miltä kuluttajan käteen päätyvä pakkaus näyttää.
“Pakkaustrendit ovat pirstaloituneet. Jos vertaa markettien hyllyjä nyt ja 30 vuotta sitten, voi huomata, että ihmisten tarpeet ja niihin vastaava valikoima ovat laajentuneet huomattavasti“, kertoo Granon Mika Kaverinen.
“Viime aikoina asiakkaiden kiinnostus pakkauksiin, erilaisiin materiaaleihin ja menetelmiin on selvästi lisääntynyt. He kokevat pakkauksen tärkeäksi osaksi tuotetta ja ovat valmiita investoimaan hyvään pakkaussuunnitteluun ja laadukkaaseen toteutukseen”, Kaverinen jatkaa.
Pakkausdesigniin liittyvät muotivirtaukset saapuvat Suomeen yleensä ulkomailta, mutta materiaaleihin liittyviä trendejä synnytetään myös kotimaassa. Globaalit sellu-, kartonki- ja paperibisneksessä toimivat suomalaisyritykset satsaavat tuotekehitykseen ja ovat edelläkävijöitä uusien pakkausmateriaalien kehittämisessä. Uusia materiaali-innovaatioita ovat esimerkiksi nano- ja mikrokuitusellu, muovittomat barrier-kartongit ja kestävät sellupohjaiset materiaalit.
Trendit heijastavat arvoja
Pakkaussuunnittelu ottaa vaikutteita maailman megatrendeistä. Kehittyvät teknologiat ja digitalisaatio mahdollistavat pakkausten personoinnin, ja vihreiden arvojen nousu vaikuttaa materiaalivalintoihin yhä enemmän. Hektistä arkea eläviin kuluttajiin vetoaa myös minimalistinen ja vintagesta vaikutteita ottava visuaalisuus.
Erikoistekniikat tuovat pakkausten rakenteisiin monimuotoisuutta.
“Tällä hetkellä pakkauksissa leikitellään uudenlaisilla muodoilla ja haetaan kiinnostavuutta esimerkiksi erilaisilla ulokkeilla ja stanssatuilla aukoilla. Myös erilaisten materiaalien yhdistely on nousussa – samassa pakkauksessa voidaan käyttää rinnakkain vaikkapa läpivärjättyä materiaalia ja taivekartonkia”, Kaverinen sanoo.
Kovaa huutoa on myös personointi. Pakkauksen tai tarraetiketin ympärille voi rakentaa laajemmankin kampanjan, jossa pakkaus on yksi keskeinen osa kokonaisuutta. Näin teki esimerkiksi Coca-Cola maailmanlaajuisessa Share a Coke -kampanjassaan.
Ekologisuus ja kierrätettävyys ovat pakkaussuunnittelun kuumimpia teemoja. Merien muoviongelma on herättänyt voimakkaan kysynnän biohajoavia materiaaleja kohtaan, ja moni brändi pyrkii vähentämään muovin käyttöä. Se onnistuu esimerkiksi muovia ja paperia yhdistelevien hybridimateriaalien avulla. Tuotteiden alkuperän tunteminen ja jatkohyödyntäminen kierrättämällä ovat nekin nousevia trendejä.
“Biohajoavuus on pakkaukseen hyvä lisä, mutta kierrätettävyys on sitäkin parempi vaihtoehto. Puukuidun voi kierrättää jopa seitsemän kertaa. Puun alkuperä ja sen jäljitettävyys koko ketjun matkalta kiinnostaa myös”, Kaverinen kertoo.
Visuaalisuudessa trendaa yksinkertaisuus. Pinnalla ovat minimalistiset painatukset, joiden pääosassa on typografia. Painovärejä käytetään vain vähän, ja pääosaan pääsee pakkauksen materiaali. Ruskeat ja läpivärjätyt materiaalit sekä aaltopahvit antavat tilaa graafisille kuvioille ja häivytyksille. Strukturoidut, kädessä miellyttävältä tuntuvat materiaalit viestivät laatua, biopakkauksilla otetaan kantaa ympäristöasioihin. Vintage-henkisyys ja läpinäkyvien tarrojen avulla luotu “no label look” nostavat myös päätään.
Tavoitteena pakkaus, joka erottuu kaupan hyllyllä? Granon pakkaussuunnittelu tukee brändiä ja antaa tuotteelle lisärvoa. Toteutimme muun muassa Icare Finlandin näyttävät myyntipakkaukset. Yhteistyössä Forsman tean kanssa tuimme laadukkaan tuotteen myyntiä 13 uudella pakkauksella.
Lue lisää Granon pakkaussuunnittelun ja -tuotannon prosessista tästä.