Siirry suoraan sisältöön

Young Lions PRINT-kategorian voittajat Eevi ja Emmi lähtevät Cannesiin

Young Lions PRINT-kategorian voittajat Eevi ja Emmi lähtevät Cannesiin

Cannes Young Lions -kilpailuun osallistuu nuoria luovia tekijöitä markkinoinnin ja viestinnän alan joka alueelta. Granolla on ilo toimia kummikumppanina PRINT-kategoriassa kilpaileville Eevi Koliselle ja Emmi Nordgrenille, jotka voittivat Young Lions Finland -kilpailussa ja lähtevät kilpailemaan kesäkuussa Cannesiin. Lue, minkälaisissa tunnelmissa he lähtevät kilpailuun!

Yhdistävä tekijä löytyi Young Lions -kilpailusta

Eevi Kolinen ja Emilia Nordgren (kutsumanimi Emmi) ovat molemmat opiskelleet graafisen alan opintoja. Siinä missä Emmi on opiskellut markkinointia ja sittemmin graafista puolta, Eevi valmistui pakkaus- ja brändimuotoilun linjalta. Molemmat työskentelevät nykyisin SEKillä.

Emme tee yhdessä paljon töitä toimistolla, mutta Young Lions -kisassa sitäkin enemmän! Emmi avaa kisaparin yhteistä alkua.

Emmi pyysi kisaan mukaan. Meillä sattui olemaan yhteisiä harrastuksia yhteisen työpaikan lisäksi, joten olimme sitä kautta entuudestaan tuttuja. Emmi etsi paria vuoden takaiseen kilpailuun, ja lähdin sitten mukaan. Huomattiin, että meillä on paljon yhteistä! Päästiin viime vuonna Cannesiin ja nyt uudestaan tänä vuonna. Tämä kisa on meidät yhdistänyt, Eevi tiivistää.

PRINT-kategoria oli selkeä valinta kisaparille

Emmi ja Eevi valitsivat toistamiseen PRINT-kategorian. Kilpailussa tiimit saavat itse valita kategorian.

Meitä peloteltiin, että PRINT-kategoria on vaikea, koska siinä ei pääse selittämään tuomarille, että miksi tietyt asiat ovat työssä näin tai näin. Voimme antaa vain yhden työn, josta pitää tulla kaikki läpi tuomareille. Se on printin voima! Ei ole tukena esimerkiksi digiä, Eevi kertoo ja lisää:

Aikaa ennen meitä printti oli pysäyttävää, yksi juliste tuo viestin läpi ja se on siinä. Se on haaste, ja siksi se on meidän mielestämme mielenkiintoisin näistä kategorioista.

Kilpailun nopea aikataulu tuo haastetta

Molemmilla on kokemusta nopeista deadlineista mainostoimiston maailmassa, mutta Young Lions -kilpailussa tehtävää varten on varattu aikaa vain 24 tuntia.

Meillä on 24 tuntia aikaa tehdä tehtävä. Seuraavana aamuna klo 9 ilmoittaudutaan kampukselle, varmistetaan, että kaikki ovat paikalla, ja työskennellään samassa tilassa yhdessä 30 muun kanssa. Jos et tule paikalle ajoissa, sinut diskataan, molemmat kertovat.

Olemme kuitenkin nopeatempoisia sekä töissä että kisassa! Emmi naurahtaa.

Lisäksi olemme olleet mukana kisassa ennenkin, niin tiedämme, että aikataulu on tiukka. Osaamme ajastaa tekemisemme paremmin tällä kertaa, Eevi lisää.

Kisaparin salainen ase on toimiva yhteistyö

Kilpailuun ei voi valmistautua etukäteen, sillä teemaa tai tietoa ei anneta ennen kuin varsinaisen kisan alettua. Eevi ja Emmi kertovat, että he seuraavat yhdessä alan trendejä, megatrendejä ja uutisia, joiden kautta voi inspiroitua tulevaa tehtävää varten. Young Lions-kilpailussa työ tehdään asiakkaalle, ja myös asiakas pidetään piilossa tehtävän alkamiseen asti.

Tutkimme yhdessä hyviä kisatöitä ja syitä sille, miksi ne ovat niin hyviä. Cannes tarjoaa meille myös inspiroivia sisältöjä, Eevi kuvailee.

Olemme uteliaita ympärillä tapahtuville asioille, lisää Emmi.

Eevi ja Emmi kertovat ottavansa kilpailun tosissaan, mutta silti rennolla otteella.

Olemme realistisia. Menimme viimeksi kilpailuun ajatuksella, että ”me voitetaan!”, mutta tiedostamme kisan olevan kovaa. Pääsemme treenaamaan kilpailussa, mutta samalla aiomme pitää hauskaa, he toteavat.

Lisäksi vaikka kilpailusta on jo kokemusta, molemmat kertovat jännittävänsä tulevaa tapahtumaa.

Pientä positiivista jännitystä, joka kertoo siitä, että tämä kilpailu merkitsee meille paljon! Emmi nauraa.

Emme halua asettaa itsellemme liikaa paineita, vaan tahdomme tehdä parhaamme! Eevi sanoo.

Kilpailu on ollut etu ja hieno oppikokemus

Molemmille kilpailuun pääseminen ja PRINT-kategoria ovat olleet opettavainen kokemus.

Oli hurja tajuta, että olemme oikeasti kilpailemassa satojen muiden kanssa ja että edustamme Suomea PRINT-kategoriassa, Eevi kertoo.

Kaikki tämä on ollut opettavaista ja inspiroivaa. Koemme uusia asioita Cannesissa ja palaamme uusien ideoiden kanssa takaisin, Emmi lisää.

Kilpailu on ollut tosi iso etu niin alalla kuin työmaailmassakin. Se tuo meille uutta oppia, Eevi tiivistää loppuun.

Cannes Young Lions odottaa

Paikallisessa Young Lions Finland -kilpailussa voittaneet tiimit lähtevät edustamaan Suomea kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun. Tänä vuonna kilpailun seitsemään sarjaan osallistui yhteensä 37 tiimiä 53 kilpailutyöllä. Jokaisen sarjan kultaa voittanut tiimi lähtee edustamaan Suomea kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun sekä osallistumaan Ranskassa järjestettävään Cannes Lions International Festival of Creativity -tapahtumaan kesäkuussa 2024.

Grano toimii kummikumppanina kilpailun PRINT-kategoriassa. Aiemmin järjestetyssä Young Lions Finland Awards:ssa oli mukana Granon markkinointijohtaja Helena Kujanpää, joka jakoi PRINT-kategorian diplomit voittajille. PRINT-kategoriassa kultaa voittivat ja Cannesiin 18.6.2024 edustamaan lähtevät Eevi Kolinen ja Emilia Nordgren (SEK Part of GREY) työllään ”Subtle Signs”. Käy tutustumassa voittajatöihin täältä!

Cannes Young Lions -kilpailuun osallistuu nuoria luovia tekijöitä markkinoinnin ja viestinnän alan joka alueelta. Young Lions Finland -kilpailu on antanut vuodesta 2006 lähtien kotimaan nuorille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille näyttää osaamisensa. Young Lions Finland 2024 on paikallinen kilpailu, jonka järjestää Marketing Finland. Se on Cannes Lions Awardsien, Eurobest Awardsien ja Cannes Lions Festival of Creativity -tapahtuman virallinen edustaja Suomessa. Myös Dubai Lynx ja Spikes Asia Awards kuuluvat Marketing Finlandin edustamaan Cannes Lions -perheeseen.

Juttu on julkaistu alun perin 17.06.2024 ja sitä on päivitetty 18.06.2024.